به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری با بیان این که امروز؛ روز مقاومت شهر دزفول است و یاد و خاطره دلاورمندانی که در شهر دزفول شهید شدند را گرامی می داریم، اظهار کرد: در ایام شهادت امام ششم شیعیان، حضرت امام صادق علیه السلام هستیم. ایشان مکتب و مدرسه ای را تشکیل دادند که آنچه که امروز از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال و تولید دانش بنیان نام نهاده شده است در آن زمان اتفاق افتاد و دانش عظیمی در علم و فرهنگ اسلامی شکل گرفت و دانشمندان زیادی در آن مکتب مانند؛ جابربن حیان در علم شیمی و ابن هیثم در این مکتب تربیت یافتند.
عضو کابینه دولت مردمی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که باید پیشتاز و پیشران تمدن نوین اسلامی باشیم، اظهار کرد: تمدن دارای ابعاد زیرساختی متنوعی است که به هنر، فرهنگ، نظام تعلیم و تربیت و .. وابسته است. رهبر معظم انقلاب هم تاکید کرده اند که آینده تمدن نوین اسلامی از مسیر نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و اصلی ترین سرمایه نظام تعلیم و تربیت؛ دانش آموز و معلم است و برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید شایستگی هایی را در معلمان به وجود بیاوریم.
وی تصریح کرد: افزایش شایستگی های معلمان فقط از مسیر افزایش اعتبارات و بودجه های دولتی میسر نیست و در این حوزه باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم، زیرا در این حوزه حکمرانی خوبی نداشته ایم و به عنوان مثال مسیر توسعه و افزایش شایستگی های معلمان را مشخص نکرده ایم و این موضوع نشان می دهد که برنامه ریزی دقیقی در نظام تعلیم و تربیت انجام نشده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه معلم عامل اصلی نظام تعلیم و تربیت است و باید نقش آنان را به طور جدی در نظر بگیریم، اظهار کرد: معلمان باید در همه زمینه ها مطالبه گر باشند و برای تحقق عدالت آموزشی و تربیتی، تلاش و کوشش کنند و بسیج یکی از از بهترین ارگان هایی است که می تواند در این حوزه به آموزش و پرورش کمک کند.
وی با بیان اینکه توسعه شایسته سالاری و شایسته گزینی در انتخاب مدیران مدارس باید لحاظ شود، اظهار کرد: مدیرانی باید انتخاب شوند که بتوانند حکمرانی شایسته آموزش و پرورش را در راستای شکل گیری تمدن نوین اسلامی محقق سازند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق بسیج به عنوان یک گروه پیشرو جدی، امکان پذیر است، اظهار کرد: فعالیت های خوبی توسط بسیج برای تحقق سند تحول انجام شده است و انتظار داریم که بسیجیان فعالیت های بیشتری داشته باشند تا برخی از مشکلات آموزش و پرورش را حل نمایند.
نوری با بیان برخی از مسایلی که آموزش و پرورش با آن مواجه است، اظهار کرد: جمعیت دانش آموزی در حال افزایش است و در سال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی آموزش و پرورش اضافه می شود. نرخ بازنشستگی با ورودی نیروی انسانی تناسبی ندارد، به طوری که در سال گذشته ۷۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته شده اند اما فقط ۲۵ هزار نفر جذب نیروی جدید داشته ایم. روند مهاجرت ها به دلیل مشکلات خشکسالی و یا تغییر مراکز کار باعث شده تا عدم توازن جمعیتی در مناطق کشور به وجود بیاید و این موضوع باعث می شود تا در برخی از مناطق علاوه بر افزایش جمعیت، افزایش مهاجرت های جمعیت را شاهد باشیم و همه این موارد به زیرساخت های آموزش و پرورش در حوزه فضای فیزیکی و نیروی انسانی آسیب وارد می کند.
عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: فقط نباید مشکلات را مطرح کرد و با بیان مشکلات از انجام کارهای اصلاحی دل سرد شد، بلکه علیرغم همه این مشکلات به دنبال انجام کار و اصلاح امور باشیم و حرکت و پویایی نظام تعلیم و تربیت را مد نظر داشته باشیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به تلاش هایی که برای رفع مشکلات آموزش و پرورش در دولت سیزدهم شده است، اظهار کرد: در زمینه کمبود معلم استخدام های جدید انجام داده ایم، سرعت فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را افزایش داده ایم تا نیروهای شایسته و توانمند، وارد آموزش و پرورش شود. همچنین نیروهای مهر آفرینی که از ۱۵ سال گذشته تعیین تکلیف نشده بودند، وضعیت آنان مشخص شد و وارد آموزش و پرورش خواهند شد و کد کارمندی دریافت می نمایند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید از ظرفیت حلقه های میانی استفاده بیشتری نماییم، گفت: خیّران ظرفیت عظیمی در آموزش و پرورش هستند و تاکنون به نظام تعلیم و تربیت کمک های بسیاری کرده اند و از این به بعد نیز میتوان از این ظرفیت استفاده کرد، زیرا کار خیّران علاوه بر این که از مال خود گذشت و با ایثار آن را صرف آموزش و پرورش کشور می نمایند، جنبه های تربیتی هم دارد و به دانش آموزانی که با کمک خیّران تحصیل می کنند، نشان می دهد، که زیست انسانی چه جنبه های عظیم و بزرگی می تواند داشته باشد و کار امروز یک خیّر باعث تربیت ده ها خیّر در سال های آینده خواهد شد.
عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: معلمان در دوران کرونا ایثار و فداکاری زیادی انجام دادند و زمان زیادی را صرف آموزش دانش آموزان کردند. همچنین معلمانی داریم که با نذر خدمت بخشی از ساعات غیر موظف خود را به صورت نذر در مدارس صرف کردند و این موضوع همان نهضتی است که نشان می دهد معلمان ما دغدغه عدالت آموزشی و تربیتی را دارند.
آینده تمدن نوین اسلامی از مسیر نظام تعلیم و تربیت می گذرد/ تحقق سند تحول از طریق بسیج به عنوان یک گروه پیشرو امکان پذیر خواهد بود
Categories: