به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ، احمد محمودزاده؛ در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت هفته شوراهای آموزش و پرورش در ساختمان علاقهمندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد،ضمن گرامیداشت یاد امام(ره) و شهدا به ویژه شهید سردار سلیمانی، اظهار کرد: امیدوارم تعامل دوطرفه بین آموزش و پرورش به ویژه در مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با رسانه، در کمک به ارتقای شاخص های آموزش وپرورش، مؤثر باشد.
وی ادامه داد: باید با نگاه ویژه ای به آموزش وپرورش از جانب اهل قلم، رسانه، خبرنگاران وصدا وسیما، به همکاران فرهنگی در مورد آگاهی بخشی از ظرفیت آموزش و پرورش و بهره وری از این ظرفیت کمک کنیم.
محمودزاده گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب، «نیروی انسانی» را بزرگترین سرمایه کشور قلمداد کردند و «تعلیم و تربیت» را رکن اصلی «تمدن سازی» دانستند و بر سه عنصر «تربیت و مسئولیت پذیری جوانان کشور» ،«جایگاه علم و پژوهش» و «خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی» تأکید کردند و توجه ویژه به موضوع تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش داشته اند و سندتحول بنیادین را نقشه راه و نسخه شفابخش آموزش و پرورش دانستند.
وی افزود: غایت تعلیم و تربیت رسمی کشور، تربیت نیروی انسانی و با برجستگیهای علمی، اعتقادی، انسانی و اخلاقی است که در سند تحول بنیادین، به تربیت نیروی انسانی تمام ساحتی و در تراز انقلاب اسلامی و آماده سازی دانش آموزان برای تحقق حیات طیبه تأکید شده است.
سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی با اشاره تصویب سند تحول در سال ۱۳۹۰، افزود: خوشبختانه ظرفیت بسیار خوبی برای این سند در حوزه های مختلف آموزشی و ساختار آموزش و پرورش و نیروی انسانی و دانشگاه فرهنگیان، ایجاد شده است.
محمودزاده با اشاره به این که نگاه ما «برنامه محور» است، ادامه داد: در قالب سختافزاری و نرمافزاری، برنامههایی را در جهت «کیفیت بخشی» داریم و تلاش میکنیم با مهندسی کیفیت در مدارس و مراکز غیردولتی با نشانگر «ارزشیابی»، توصیف وضعیت موجود را داشته باشیم.
وی با بیان این که سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ومشارکتهای مردمی یک وزارتخانه کوچک است، اضافه کرد: یک میلیون و ۶۸۰هزار دانشآموز در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند که با در نظر گرفتن دانشآموزان آموزش از راه دور، این عدد به یک میلیون و ۸۰۰هزار دانشآموز می رسد؛ همچنین یک میلیون دانشآموز در مدارس هیأت امنایی درس میخوانند و در مجموع این سازمان، نزدیک به ۳میلیون دانشآموز را رصد می کند.
محمود زاده گفت: علاقهمندیم مدارس غیردولتی، غیرانتفاعی شوند؛ یعنی در کنار سودآوری برای مؤسسان، بحث تربیتی و آموزشی مدنظر باشد که البته اینگونه بوده است.
وی گفت: حدود ۹۰درصد از آموزشها در مدارس غیردولتی، به صورت ترکیبی است و فقط ۱۰درصد مجازی است؛ مدارس غیردولتی بستر خوبی برای آموزشهای مجازی فراهم کردند.
محمودزاده به فعالیتهای این سازمان در آموزش از راه دور اشاره کرد و ادامه داد: در آموزش از راه دور ۱۳۰هزار دانشآموز در حال تحصیل هستند.
سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی گفت: شفافیت موضوع در مسائل مالی، مهم است و خانواده باید در همان ابتدای سال بداند در سبد آموزش، چه مقدار باید هزینه کند.
وی درباره نحوه پرداخت حق الزحمه معلمان مدارس غیردولتی گفت: باید برای پرداخت حقوق معلمان مدارس غیردولتی شفافسازی صورت گیرد که ۲۵ساعت کار در هفته در مدارس غیردولتی را پیشبینی کردیم و متناسب با قانون کار انجام شود.
وی اظهار کرد: هفته شوراهای آموزش و پرورش از ۲۴لغایت ۳۰دی برگزار میشود و امیدواریم با آگاهی بخشی بتوانیم از مشارکت نهادها، سازمانها و مردم در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت بهره ببریم.
سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی در پایان تأکید کرد: اجرای «طرح مدرسه شیشه ای» نیز از سال ۱۴۰۱خواهد بود.