به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در دیدار با خیرین مدرسهساز، که در سالن جلسات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نورانی و بابرکت خیرین مدرسه ساز، اظهار کرد: فرهنگ کار خیر و دست گیری، در جامعه ما، از گذشته دور بوده است و در واقع ریشه در سنت بزرگ فرهنگ اسلامی و ایرانی ما دارد.
نوری افزود: خیرین مدرسهساز منشاء برکت، آبادانی و پیشرفت جامعه هستندکه با ورود به عرصه آموزش و پرورش بر اساسی ترین و مهمترین کانون پیشرفت و توسعه کشورها متمرکز شده اند.
وی با اشاره به این که آموزش و پرورش سنگ بنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه است و به عنوان اساسی ترین نهاد اجتماعی و متولی اصلی تعلیم و تربیت نسل آینده، موظف به فراهم کردن ابزارهای لازم، برای اجرای مطلوب رسالت و مأموریت خود است، گفت: نقش فضای آموزشی در ارتقای سطح یادگیری و پرورش اندیشه کودکان در کنار «معلم» به عنوان دو رکن اساسی در پیشبرد و تدریس محتوای آموزشی مورد تأکید است؛ از این رو خیرین مدرسهساز به عنوان یکی از اصلیترین یاریگران آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در پیشبرد مقاصد نظام تعلیم و تربیت و گسترش «عدالت آموزشی» دارند.
وی افزود: پاسداشت سخاوت و قدرشناسی از خدمات و تلاشهای خیرین، وظیفه همه ماست. آثار کار خیرین، در سطح جامعه، هم به لحاظ ترویج علم و دانش و گسترش دستیابی به امکانات آموزشی و هم به لحاظ توسعه عمل خیر و سنت حسنه انفاق، پیوسته و گسترده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر این که خیرین مدرسهساز به عنوان نمونه های ایثار و از خودگذشتگی و چهرههای ماندگار نیک اندیشی و نیکوکاری در جامعه داشتههای خود را در راه ساختن آینده کودکان این کشور صرف کرده اند و ما نیز باید در ترویج و گسترش فرهنگ کار خیر و اهمیت مدرسه سازی برای آحاد جامعه بکوشیم، تصریح کرد: جامعه خیرین مدرسه ساز با بیش از 30 هزار خیّر، بزرگترین تشکّل مردمی کشور محسوب می شود که همپای دولت و وزارت آموزش و پرورش بار سنگین تعلیم وتربیت را بردوش میکشد. و سال به سال شاهد گسترش و بالندگی مجموعه بوده ایم. به گونه ای که امروز جریان مدرسهسازی و مشارکت مردم در آن به یک سنت حسنه و صدقه جاریه در کشور تبدیل شده است.
نوری گفت: اعتماد مردم به عنوان مهم ترین سرمایه کشور و مشارکت مردمی در حوزه مدرسه سازی یک دستاورد ارزشمند برای دولت و نظام اسلامی است که در واقع نشانه همان اعتماد مردم و خیرین به جامعه خیرین مدرسه ساز و مجموعه وزارت آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: این که حدود 30 درصد کلاس های درس کشور با کمک خیرین ساخته شده و در طی 5 سال اخیر رقم مشارکت خیرین به 49 درصد افزایش یافته است؛ بیانگر همان تشخیص درست و دغدغه مندی خیرین در امر تعلیم وتربیت و تعمیق وگسترش این اعتماد است. در هیچ جای دنیا چنین چیزی نداریم و حقیقتاً قابل تحسین و شایسته تقدیر است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: طی 4 سال اخیر، رقم مشارکت خیرین از 1200 میلیارد تومان در سال 1397 به بیش از 3 هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است که بیانگر رشد بیش از 150 درصدی است.
نوری تصریح کرد: در بیان اهمیت و ارزش کار مدرسهسازی، این که دانش آموزان صاحب فضای آموزشی می شوند؛ یک بخش مهم و روی قضیه است. اما سمت دیگر این است که هرچقدر جامعه نسبت به این پدیده حساستر و متوجهتر باشد، بلوغش بالاتر است.
وی افزود: مدرسه فقط یک ساختمان نیست بلکه جایگاهی است برای پرورش انسان ها؛ بنابراین مدرسه و مدرسه سازی رسالت بزرگی است که از اهمیت ویژهای برخوردار است. به همین دلیل، مدرسه باید تسهیل کننده یادگیری و متناسب با ساحتهای ششگانه تربیت که در سند تحول بنیادین، به آن ها اشاره شده است، باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که حرکت در مسیر«تمدن نوین اسلامی»، مستلزم یک نگاه و عمل تحولی است که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب به خوبی به آن اشاره شده است، بیان کرد: آموزش و پرورش یکی از اصلی ترین مبانی و مبادی تحول است که برای این منظور نیازمند همین هم افزایی ها و همگرایی هاست و مردم باید پشتوانه و راهنمای عمل ما باشند و مسئولیت بزرگ پاسداری از اعتماد و همراهی نگاه امیدوارانه مردم، برعهده ماست و همه باید خود را در این امر مهم متعهد بدانیم.
نوری گفت: طرح تحولی که در سال گذشته و براساس اهداف سند تحول بنیادین آغاز و راه اندازی شد با عنوان «آجر به آجر»، امروزه جای خود را در لایه های مختلف جامعه باز کرده است و بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر را درگیر امر مدرسه سازی کرده است و خانواده ها را نیز نسبت به آینده تحصیلی فرزندان دغدغه مندتر کرده است.
وی افزود: پیش تر نیز گفته شد که مدیران باید به «کارهای مشارکتی و سهیم کردن مردم در تصمیم گیری ها و اجرای امور معتقد باشند» و جامعه خیرین مدرسه ساز ظرفیت بیشتری برای پیشبرد امر تعلیم و تربیت دارد و مدرسه یاری و مشارکت در اداره مدرسه و تدوین برنامه ها نیز می تواند در دستورکار قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که باید سعی کنیم با فراهم کردن بسترهای کار خیر و حذف بروکراسی اداری به اقدامات خیرین شتاب داده و از برکت وجودی نیکوکاران در رفع نیازهای نظام آموزشی بهره مند شویم، گفت: امیدوارم بتوانیم در جهت خدمت به مردم و ساختن آینده کودکان و ارتقای شاخصهای آموزشی و پرورشی به یاری شما خیرین مدرسهساز، گام های بلند و محکمی برداریم و اهداف مورد نظر را محقق سازیم.