به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری؛ شامگاه چهارشنبه 10 فروردین 1401، در سفر دو روزه به استان خراسان رضوی و نشست صمیمی با خیرین مدرسه ساز استان، ضمن اشاره به اینکه امسال از سوی رهبر انقلاب به نام سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری شده، اظهار کرد: بدون تردید، با توسعه فعالیت های دانش بنیان، «تولید» و «اشتغال» در کشور متحول میشود.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان داده است؛ وقتی تولید دانش بنیان می شود؛ حداقل نرخ بازگشت سرمایه در حوزه صنعت ۳۰درصد، در حوزه کشاورزی ۵۰درصد و در حوزه خدمات به 100 درصد افزایش خواهد یافت.
نوری با اشاره به نقش خیرین در تحقق شعار سال گفت: فعالیت خیرین مدرسهساز به شکل موثری در تولید و اشتغال تاثیرگذار است. امروزه؛ نتایج کارهای خیریه به عنوان «بخش سوم اقتصاد» در جهان مورد بررسی قرار گرفته و تأثیر آن در حوزه اقتصاد، در حدود ۱۵درصد و در حوزه تولید ناخالص داخلی، معادل ۸درصد درنظر گرفته شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی، «مشارکت مردمی در همه امور» است، تصریح کرد: با مشاهده کارنامه عملکردی خیرین مدرسه ساز، می توان آنها را شریک ۴۹درصدی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس دانست. خیرین، همواره در ساخت، نگهداشت و تجهیز مدارس کشور، نقش آفرین بوده اند.
عضو کابینه دولت با بیان اینکه ما موظفیم با جدیّت دغدغه های خیرین را شناسایی و پیگیر باشیم، گفت: در قانون بودجه سال 1401 اولویت بودجه به مدارس خیرساز اختصاص یافته است.
نوری با اشاره به اینکه طبق قانون، سهمی از درآمد تمام دستگاه های اجرایی دولتی و غیردولتی به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است که باید آن را پیگیری و مطالبه کنیم، گفت: خوشبختانه در حال حاضر از حمایت تعدادی از نهادها، همچون: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان برخوردار هستیم. ولی با توجه به گستردگی دستگاه تعلیم و تربیت، این مقدار کافی نیست و باید پیگیری های لازم را برای حمایت شرکت های خصوصی و غیردولتی از مدارس و آموزش و پرورش، تا جایی که برای هر مدرسه یک پشتیبان تعیین کنیم، ادامه دهیم.
نوری با اشاره به مهم ترین اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب، گفت: بعد از تأسیس امور تربیتی، تشکیل مجمع خیرین مدرسه سازکشور در سال 1377 و تدوین و تصویب سند تحول بنیادین، از مهم ترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش بوده است.