به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهدی فیاضی در نشست هم اندیشی مؤسسین و مدیران مدارس بین المللی غیر دولتی، اظهار کرد: توسعه مدارس بین الملل غیر دولتی را در برنامه های پیش روی مرکز داریم. در چشم انداز برنامه راهبردی مرکز که با ساعت ها کار کارشناسی و تخصصی تنظیم شده است پیش بینی کرده ایم تا 4 سال آینده دارای 150 مدرسه ممتاز با پوشش تحصیلی 000/50 دانشآموز روزانه ایرانی- بومی و پوشش 000/50 دانشآموز ایرانی- بومی در آخر هفته( weekend school ) و کنشگری اثر بخش در دیپلماسی آموزشی 50 کشور شروع و محقق شود.
وی افزود: در قالب نظام آموزش بینالملل به کمک تدوینmoral و mic و برنامه درسی مدرسه اخلاق محور و ایجاد فرهنگ و مدل مفهومی بر اساس دیپلماسی مدیریت مشترک بین مدارس بینالملل داخل و خارج و مرکز امور بین الملل که با خلق رویدادها به صورت مشارکتی صورت پذیرد. با دیپلماسی آموزشی و انتشار مجله علمی پژوهشی مرزهای تولید دانش را جابجا کنیم.
فیاضی تصریح کرد: آموزش زبانهای مختلف در دستور کار مدارس بینالملل باشد، خصوصا زبان کشورهای همسایه مانند زبان پشتو، روسی و سایر زبانهای خارجه حتی اگر آموزش برای تعداد اندک باشد این مهم انجام شود. در جذب دانشآموزان در مدارس بینالملل غیر دولتی همت ویژهای صورت گیرد. با توسعه پوشش تحصیلی دانش آموزان توسط موسسین و تبلیغ مدیران توانمند در جذب دانشآموز، شاهد کاهش ثبتنام ایرانیان در مدارس سفارتخانههای سایر کشورها خواهیم شد.
وی در خصوص حضور تشکلهای دانشآموزی در مدارس اظهار کرد: اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان و سازمان دانشآموزی را در مدارس فعال گردد و با تشکلهای دانشآموزی تعامل صورت گیرد. برای ایام تعطیل مدارس با این تشکلها برنامه مشترک طراحی گردد. فارسی آموزی و هنرآموزی در مدارس بینالملل خارج از کشور نیاز به توسعه و ترویج بیشتری دارد.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور افزود: کلاسها با رعایت پروتکلهای بهداشتی حتی المقدور حضوری برگزار گردد. بسیاری از اولیای دانشآموزان متقاضی حضوری بودن مدارس هستند و این امر در جذب دانشآموزان تاثیر بسزایی خواهد داشت.
وی در خصوص انتقال تجارب برتر مدارس بیان کرد: شرکت در نمایشگاههای بینالمللی و داشتن غرفه دستاوردهای آموزشی و پژوهشی در شناساندن سیستم آموزش و پرورش ایران نقش عمدهای دارد. تجارب برتر مدارس در قالب بروشور یا مجله آموزشی در اختیار سایر کشورها قرار گیرد و از تجارب برتر آنها نیز استفاده شود و به نوعی صادرات و واردات تجربیات آموزشی و پژوهشی را کنار هم داشته باشیم و صرفا وارد کننده نظام های آموزشی نباشیم.
فیاضی خاطر نشان کرد: شایسته است برای دانشآموزان خارجی بورسیه آموزشی ایجاد گردد و با احداث مدارس مجهز به امکانات خوابگاهی به خصوص در استان های مرزی دانشآموزان خارجی را جذب نمائیم.