تدریس خصوصی dabidi روابط عمومی؛ «تسهیل کننده»، «موتور محرکه» و «قوه عاقله» در جهت رسیدن به اهداف سازمانی است

روابط عمومی؛ «تسهیل کننده»، «موتور محرکه» و «قوه عاقله» در جهت رسیدن به اهداف سازمانی است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مصطفی بابایی سارویی؛ در نخستین گردهمایی مشترک رؤسای ادارات روابط عمومی حوزه ستادی، استانی، سازمان‌ها و مراکز وابسته آموزش و پرورش در دولت مردمی ایران قوی که با حضور وزیر آموزش و پرورش در محل اردوگاه فرهنگی-هنری شهید باهنر تهران برگزار شد، با بیان این که جایگاه روابط عمومی در آموزش و پرورش بالاترین جایگاه در بین دستگاه‌های اجرایی دولت است، اظهار کرد: جایگاه روابط عمومی امروزه مطلوب است، اما باید برای بهتر شدن این جایگاه تلاش های بیشتری کرد.
وی با بیان نکاتی پیرامون دیدگاه‌های مدیران روابط عمومی استان‌ها و حوزه ستادی، افزود: عرصه امروز، عرصه رقابت تجهیزاتی نیست، عرصه «خلاقیت» است. 
بابایی بیان کرد: استفاده از ظرفیت فضای مجازی مورد تأکید است و روابط عمومی‌ها باید «جریان رسانه ای» ایجاد کنند و فعال رسانه ای باشند.
سرپرست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به این که استان‌ها باید یک گزارش عملکردی از فعالیت‌های خود ارسال کنند، اظهار کرد: در انتشار اخبار باید به «ارزش‌های خبری» توجه کرد؛ نیروهای حوزه روابط عمومی باید آزموده باشند، در رسانه‌ها موضوعاتی مانند: کنکور،خصوصی سازی مدارس، تجهیزات مدارس، مطالبه فرهنگیان، منابع انسانی و بی انگیزگی دانش‌آموزان دیده می‌شود که براساس سند تحول بنیادین،این مطالب جایگاه خبری ندارند.
بابایی با تأکید بر این که اخبار باید به موقع منتشر شود، افزود: در بحران‌ها، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در کنار روابط عمومی‌های استان‌ها و حوزه ستادی است. شما روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش هستید؛ آموزش و پرورش یعنی: «معلم»،«دانش‌آموز» و «مدیران مدارس»
وی گفت: باید بخش «مدیریت دانش» در آموزش و پرورش در طول زمان ایجاد شود چرا که فرم دانش بسیار مهم است.
سرپرست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: درباره برگزاری دوره‌های آموزشی جامع، تمهیداتی خواهیم داشت تا این دوره‌ها برگزار شوند.
بابایی با اشاره به برنامه راهبردی مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی، ادامه داد: «آموزش و پرورش» یک نهاد دیرپاست که سبقه طولانی دارد؛ ما در آموزش و پرورش به «تحول» نیاز داریم که در ادبیات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و رییس جمهور هم این موضوع، مورد تأکید است.
وی اضافه کرد: برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش، به «انسجام داخلی» نیاز داریم؛ وظیفه ما در مقابل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «گفتمان سازی» و داشتن رویکرد مشخص است که رویکرد وزیر آموزش و پرورش، «عدالت آموزشی»، «جوانگرایی» و «امیدآفرینی» است.
سرپرست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی با تأکید بر این که روابط عمومی یک فرآیند ارتباطات راهبردی است که «رابطه دو سویه» ایجاد می‌کند، اظهار کرد: روابط عمومی، «تسهیل کننده»، «موتور محرکه» و «قوه عاقله» در جهت رسیدن به اهداف و اعتبارسنجی است. آموزش و پرورش سرمایه دارترین وزارت در هر جامعه و کشور است.
وی ادامه داد: «صداقت»، «شفافیت»، «توجه به ارزش‌های مکتبی»، «کرامت انسانی»، «اخلاق حرفه ای»، «اولویت‌های سازمانی»، «کارکرد در چارچوب»، «اصل قرار دادن راهبرد اقناع»، «توجه به سرمایه انسانی» حائز اهمیت است.
بابایی با اشاره به این که باید از تصویر «معلم»، بازنمایی خوبی ایجاد شود، افزود: باید مدرسه ای تعریف شود که ذیل مفهوم اسلامی مدنظر باشد، راهبرد ارتباطی ما، قرار گرفتن روابط عمومی در یک جایگاه هوشمند است.
سرپرست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی گفت: استفاده از ظرفیت خانواده بزرگ آموزش و پرورش؛ یعنی «دانش‌آموزان»، «فرهنگیان» و «اولیا» بسیار حائز اهمیت است، لذا باید زمینه های لازم برای رسیدن به اهداف مورد نظر را از این طریق مشخص کنیم.
بابایی، «اقناع» را یک «ارتباط مؤثر» بر مبنای «تغییر نگرش» دانست و افزود: یکی از موارد اقناع سازی، «صداقت» است و ما در ۳ حوزه، کار ویژه داریم؛ کار ویژه وزارت آموزش و پرورش، با ۳ ضلع معلمان، دانش‌آموزان و همکاران، سند تحول بنیادین برای گفتمان سازی و اخبار مرتبط با وزیر آموزش و پرورش.
وی با تأکید بر این که «افکارپژوهی» یکی از کارهای مهم وزارت آموزش و پرورش است، ادامه داد: «یکپارچه سازی آیین نامه‌های اطلاع رسانی و روابط عمومی»، «تشکیل شورای اطلاع رسانی و اندیشه ورز»، «تهیه و انتشار گزارش عملکرد هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه»، «تکریم مقام معلم» و «افزایش روحیه جمعی»، «پوشش افتخارات دانش‌‌آموزی»، «ارتباطات بحران» و «توسعه ارتباطات رسانه ای» از جمله کارهایی است که در روابط عمومی باید بر روی آن متمرکز شویم.
در ادامه این گردهمایی، حمید محمدی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات وزارت آموزش و پرورش نیز ضمن تشکر از زحمات مدیران روابط عمومی استان‌ها در برگزاری برنامه‌های فرهنگی استان، اظهار کرد: تمام استان‌ها می‌توانند از «طرح‌های تبلیغاتی خود» استفاده کنند.
وی درباره «سفرهای استانی وزیر آموزش و پرورش» نیز به نکاتی اشاره کرد و درباره نحوه استفاده از عکس‌ها و فیلم‌ها در سفرهای استانی وزیر، توضیحاتی داد. 
همچنین، حسین صادقی؛ معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همکار فقید روابط عمومی استان کهگیلویه و بویر احمد، مرحوم خواهش نیک، اظهار کرد: یکی از مهم ترین کارکردهای برگزاری گردهمایی مدیران و رؤسای ادارات روابط عمومی، علاوه بر «تبیین برنامه ها و سیاست های رسانه ای مرکز»، «هم افزایی» و «تجربه گردانی است» است. 
صادقی تصریح کرد: «روابط عمومی» یکی از بنیادی ترین دانش‌های بشر و مهم ترین «عامل پیشرفت» و «رمز موفقیت» هر دستگاه به شمار می رود که اگر مغفول واقع شود، محکوم به شکست خواهد بود و اگر به درستی شکل بگیرد، افق های روشنی را برای سازمان، ترسیم خواهد کرد؛ لذا نباید نقش روابط عمومی را در «تقویت فرهنگ توسعه» و «کشف و معرفی ظرفیت های جامعه» نادیده انگاشت.
وی ضمن اشاره به دشواری های کار در روابط عمومی، گفت: پیچیدگی کار در روابط عمومی آموزش و پرورش، بسیار بیشتر از دیگر سازمان هاست، چرا که مخاطب آموزش و پرورش، «انسان» است، انسان پویایی که  همراه ساختن و متقاعد کردن آن، کار ساده ای نیست.
معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش، گفت: «روابط عمومی»، در پی «سامان دادن یک گفت و گوی اجتماعی» است و این گفت و گو دو وجه دارد: «وجه انفعالی» و «وجه فعال»؛ و ما باید در وجه فعال، خودمان را تقویت کنیم.
صادقی با اشاره به فعالیت های معاونت رسانه اظهار کرد: در این معاونت با توجه به «ایجاد نگرش و باور به کار تیمی» و حساسیت، نظارت و تمرکز دقیق بر محتوا و شیوه نگارش اخبار، تلاش شده است تا اخبار آموزش و پرورش به صورت «صریح»، «صحیح»، «سریع» و «دقیق» در اختیار مخاطبان قرار گیرد و پورتال وزارت آموزش و پرورش به یک «مرجع خبری قابل اعتماد» تبدیل شود.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست و تعامل مؤثر با خبرنگاران حوزه تعلیم و تربیت در هم سو کردن سیاست های خبری، گفت: ایجاد توازن و تعادل در درج اخبار مدیران و حوزه های مختلف آموزش و پرورش، حلقه مفقوده ای بود که تلاش شد رسانه وزارت آموزش و پرورش، محدود به یک حوزه خاص، نباشد.

صادقی در پایان ضمن تأکید بر اهمیت گسترش پل های ارتباطی با مخاطبان، اذعان داشت: تعامل سازنده با رسانه ها، به تقویت جریان سازی رسانه ای و ایجاد گفتمان تحول در آموزش و پرورش، کمک خواهد کرد، لذا باید تلاش کرد تا به مدد «مخاطب پژوهی» و «نیاز سنجی» محبوس شیوه های ناکارآمد پیشین نشده و با تکیه بر «تفکر مداری» و «مشارکت جویی» بیش از پیش در اثربخشی سازمانی گام برداریم.

 

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *