به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به بازگشایی مدارس با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و با نظر شورای مدرسه، گفت: هم اکنون مدارس هیچ جای دنیا به واسطه مقابله با شیوع کرونا تعطیل نیست؛ هرچند مدارس دنیا ملزم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی هستند.
وی با بیان این که دانشآموزان دچار آثار ناگوار و پیامدهای پس از سانحه می شوند، گفت: باید بخش مشاوره و مددکاری در آموزش و پرورش فعال شود تا بتوانیم دانش اموزان را با شرایط آموزش حضوری وفق دهیم، چون آنها دو سال به مدرسه نیامده اند و از فضای مدرسه دور بوده اند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از اولیای خانه و مدرسه انتظار داریم دانش آموزان را به مدارس بیاورند.
وی با اشاره به منزلت و جایگاه معلمان در جامعه گفت: اعتقاد دارم مطرح شدن مباحثی در خصوص حقوق و مزایا از سوی معلمها، شان معلم را پایین می آورد و ما خود را ملزم به پیگیری حق معلمان می دانیم.
وی ادامه داد: معلمان بیشترین ساعات کار مفید را دارند و در دوران کرونا با گوشی و تبلت شخصی به دانش آموزان درس زندگی دادند.
نوری گفت: در دوران کرونا، معلمان با وجود مشکلات فراوان، وظیفه تعلیم و تربیت خود را به خوبی انجام دادند تا امر آموزش استمرار داشته باشد و من قدردان این فداکاری ها هستم.
وی با اشاره به واکسیناسیون معلم ها و دانشآموزان، گفت: از معلمها و فرهنگیان می خواهیم برای تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند، ستاد کرونا در حال تصمیم گیری در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان زیر 12 سال هم هست.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود در کرمانشاه، با بیان این که قانون شوراهای آموزش و پرورش باید بازنگری شود، گفت: خود را ملزم به بازنگری در این قانون می دانیم و امید است این بازنگری انجام شود.
نوری با اشاره به ضرورت تخصصی شدن شوراهای آموزش و پرورش، گفت: موضوع مردمی سازی آموزش و پرورش امری جدی است که زمینه ساز عدالت آموزشی خواهد شد.
نوری تاکید کرد: در قانون شکل گیری شوراهای آموزش و پرورش قرار شده این شوراها در پی تمرکز زدایی باشند چون تا زمانی که تمرکز زدایی نداشته باشیم نمی توانیم سازگار با محیط برنامه ریزی داشته باشیم.
وی ادامه داد: باید در جلسات شورای آموزش و پرورش مسائل کیفی مهم مطرح شوند و مباحثی مثل مردمی سازی آموزش و پرورش مطرح شود.
نوری گفت: در شوراهای آموزش و پرورش باید تلاش شود تا از ظرفیت فضاهای خالی آموزش و پرورش مثل تربیت معلم، سالنهای ورزشی و ظرفیت های خالی سایر ادارات برای تعلیم و تربیت دانش آموزان استفاده شود که این مسئله جزو چشم انداز های سند تحول بنیادین نیز هست.
نوری گفت: تنها محتوای کتاب های درسی و فضای آموزشی صرف مدرسه نمی تواند در روند تعلیم و تربیت دانش آموزان تاثیر مثبت داشته باشد، بلکه محیط تربیتی دانش آموزان باید گسترده تر شود.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که باید از ظرفیت های خارج از آموزش و پرورش استفاده جدی داشته باشیم، تصریح کرد: دانش آموزان باید از کارخانجات مختلف، ادارات و مراکزی مثل مرکز معلولین بازدید داشته باشند و مهارت های لازم را برای زندگی کسب کنند.
وی اشاره ای هم به حجم بالای کتب درسی داشت و تاکید کرد: حجم کتاب های درسی زیاد است و باید آن را کم کنیم.
نوری سپس با تاکید بر این که باید به سمت مدرسه محوری برویم، گفت: باید مدرسه محوری را جدی بگیریم و به مدارس اختیاراتی بدهیم تا بتوانیم مدارس در طراز انقلاب اسلامی داشته باشیم.
نوری با بیان این که تازمانی که در مناطق روستایی و عشایری معلم ثابت نداشته باشیم، نباید ادعای عدالت آموزشی داشته باشیم، گفت: باید در این خصوص چاره اندیشی کنیم و به دنبال راه حل باشیم.
وی با بیان اینکه صاحبنظران حوزه علوم اجتماعی، آموزش و پرورش را مهم ترین کانون تربیت نیروی انسانی می دانند، اظهار کرد: گرچه ابزار و امکانات در تسریع پیشرفت جوامع نقش دارند، اما قطعا نیروی انسانی مهمترین عامل پیشرفت یک جامعه است که در نظام اسلامی این موضوع در قالب تربیت افراد در طراز انقلاب دنبال می شود.
نوری با اشاره به ارزش افزوده بالای آموزش و پرورش در کشور، گفت: این بخش بعد از بخش معدن بیشترین ارزش افزوده را در کشور دارد.
وی در پایان با اشاره به اهتمام ریاست جمهوری به توجه به مقوله تعلیم و تربیت، به مسئولین استان کرمانشاه برای پیگیری درخواست های استان در حوزه آموزش و پرورش نظیر جمع آوری بخاری های مدارس و اعطای حق جنگی به بازنشستگان قول مساعد داد.
مدارس، در تمام کشورها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی بازگشایی شده است
Categories: