به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری؛ در آیین گرامیداشت روز مهندس که در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره «مهندس شهید طهرانی مقدم»، «مرحوم مهندس میبرد» و «مرحوم مهندس حیدری» اظهار کرد: «خواجه نصیرالدین طوسی» دانشمند بزرگ اسلام بود که فعالیتهای بسیاری انجام داد و به پاس بزرگداشت مقام این دانشمند عالی رتبه، پنجم اسفندماه، «روز مهندس» نامگذاری شده است.
نوری با بیان این که حاصل فعالیت مهندسان ایرانی در دنیا ثبت شده است، تصریح کرد: استفاده از آموزههای دینی و طراحی مدارس کشور بر طبق اصول «معماری ایرانی-اسلامی»، سال هاست که در دستور کار سازمان نوسازی قرار دارد و امروز شاهد اجرای این طرح در بسیاری از بناها و سازههای مدارس بوده ایم که به طور مشخص یکی از مظاهر معماری کشورمان، «مدارس» هستند.
وی افزود: در دهه 70 ، برای ساخت مدارس از نقشههای «تیپ» استفاده میشد که اقتضای آن زمان برای بازسازی مدارس بود، اما اکنون باید تحول در فضا شکل بگیرد؛ بخشی از این تحول در «محتوا» و بخشی در «ساختار» است. در محتوا باید واژهها و تعاریف تغییر پیدا کنند تا به سمت تحول حرکت کنیم. پایه این تحول هم در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است که در نتیجه به زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری منتج شده که باید عملیاتی و اجرایی شود.
نوری با اشاره به دعوت از مردم برای مشارکت در اداره مدارس خیّرساز، تصریح کرد: برای اعمال حکمرانی خوب پس از ساخت مدرسه، باید از حضور مردم در نگهداشت و اداره مدارس استفاده کنیم و برای اداره مدارس خیرساز توسط خیّرین، برنامه ریزی کنیم.
وی با بیان این که نگهداری مدارس پس از ساخت، بسیار حائز اهمیت است، گفت: باید مدیران مدارس را توانمند کنیم که بتوانند از فضاهای آموزشی نگهداری کنند تا جلوی آسیب به مدارس گرفته شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سفر اخیر خود به استان آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی سفرهایی که به استانها انجام میشود، تقدیر و تکریم از خیّرین مدرسهساز و بازدید از فضاهای آموزشی ساخته شده است. در همین راستا در سفر اخیر به استان آذربایجان شرقی تصمیم گرفتیم تا با مشارکت تمام نهادها، مدارس کانکسی این استان جمعآوری و مدارس نوساز بر اساس تصمیم نوسازی مدارس جایگزین شود.
نوری در پایان از کارهای خوبی که در مجموعه نوسازی مدارس در عرصه «مدرسهسازی» آغاز شده، تشکر کرد و برای فرهنگیان مهندس و مهندسان نوسازی مدارس،آرزوی توفیق و موفقیت کرد.
بیش از 10 هزار میلیارد تومان در سال 1400 در عرصه مدرسهسازی هزینه شد
در ادامه این آیین، مهراله رخشانی مهر؛ با بیان این که بخش قابل توجهی از مدیران آموزش و پرورش، مهندس هستند، خاطرنشان کرد: مهندسان و پرسنل نوسازی مدارس در کشور، ضمن فعالیت جهادی در عرصه مدرسهسازی، تمام استانهای کشور را برای تأمین فضای آموزشی مناسب مدیریت کرده و با تلاش شبانهروزی، امور مرتبط با مدرسهسازی را دنبال میکنند.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به میزان و حجم اعتبارات مربوط به عرصه مدرسهسازی اشاره و تصریح کرد: در سال 1400 بیش از 10 هزار میلیارد تومان حجم و میزان اعتبارات سازمان نوسازی مدارس کشور در عرصه مدرسهسازی هزینه شد. تأمین و تخصیص این اعتبارات، توزیع آن بین استانها، نظارت بر هزینههای انجام شده و نظارت بر امور پیمانکاری استانها از امور پُر زحمتی است که بر عهده همکاران نوسازی مدارس است.
نوسازی مدارس خانه خیرین مدرسهساز است
همچنین در این آیین، ناصر قفلی؛ رییس جامعه خیرین مدرسهساز کشور، اظهار کرد: سازمان نوسازی مدارس کشور خانه خیرین است و جامعه خیرین مدرسه ساز و سازمان نوسازی مدارس یکپارچه هستند و خوشبختانه با همین شیوه کار مدرسهسازی را دنبال میکنیم.
قفلی با اشاره به موضوع سبکسازی مدارس در مناطق محروم کشور، خاطرنشان کرد: همانطور که مدارس بزرگ و فاخری در کشور ساخته میشود، به مدارس کوچک برای مناطق محروم هم نیازمندیم؛ خوشبختانه در جلسهای که با ریاست و معاونان سازمان نوسازی مدارس داشتیم، مقرر شد تا مدارس کوچک در یک طبقه و با هر تعداد کلاس درس با استفاده از طرحهای جدید و نوین احداث شود.
رییس جامعه خیرین مدرسهساز کشور با بیان این که اهتمام جدی بین نوسازی مدارس و خیرین مدرسهساز در بهسازی سرویسهای بهداشتی مدارس وجود دارد، تصریح کرد: بهسازی و احداث سرویسهای بهداشتی مدارس از اولویتهای نوسازی مدارس است که مقرر شد با همکاری خیّرین مدرسهساز بتوانیم از سازههای سبُک و پیش ساخته استفاده کنیم تا بتوانیم خیلی سریع این مشکلات را در استانها برطرف کنیم.