تدریس خصوصی dabidi مدرسه،‌ مربی و متربی،‌ سه عنصر مورد توجه در تربیت تمام ساحتی هستند

مدرسه،‌ مربی و متربی،‌ سه عنصر مورد توجه در تربیت تمام ساحتی هستند

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اسماعیل بحری زاده؛ در وبینار آموزش تشکیلاتی مربیان و دانش‌آموزان با تأکید برضرورت برگزاری دوره آموزشی تبیین سند تحول سازمان دانش‌آموزی، اظهار کرد: سندتحول سازمان دانش‌آموزی در راستای سندتحول آموزش و پرورش و مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تدوین شد و برای درک بهتر آن نیازمند درک و تبیین درستی از سندتحول آموزش و پرورش و ارتباط آن با سند سازمان دانش‌آموزی هستیم.

وی با بیان این که سندتحول آموزش و پرورش در سال١٣٩٠ تبیین و ابلاغ شد و در١٠ سال فراز و نشیب‌های زیادی داشته است، افزود: این سند، تنها نقشه راه موجود در بدنه آموزش و پرورش است که براساس دغدغه‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) شکل گرفته و هر کدام از ما در جایگاه خود باید تلاش کنیم تا به درستی اجرایی شود.

بحری زاده گفت: سند تحول آموزش‌و‌پرورش درصدد این است تا با مدنظر قرار دادن و به‌کارگیری سه عنصر مدرسه، مربی و متربی؛‌ تعلیم و تربیت را از سلطه «آموزش محوری مطلق» درآورده و به سوی تربیت شش‌ساحتی دانش آموزان هدایت کند.

وی «مدرسه» را اولین رکن اصلی عناصر سه‌گانه سند تحول برشمرد و افزود: «مدرسه»، باید کانونی برای عرضه تمام خدمات تعلیمی و تربیتی باشد. بنابراین نقش تربیتی مدرسه، که کارکرد اصلی آن است، باید پررنگ‌تر شود. مدرسه در اصل زمینه‌ساز درک و اصلاح موقعیت‌های فعلی دانش‌آموزان است.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی با اشاره بر دومین عنصر سند تحول؛ یعنی «مربی» خاطرنشان کرد: تمام تمرکز نظام تعلیم و تربیت بر دانش آموز است، اما باید توجه داشت در این میان نقش مربی بسیار مهم و اثرگذار است چرا که عنصر راهبری و هدایت‌گری دانش آموزان، مربی است که آن‌ها را به مسیر درست هدایت می‌کند. در سند تحول ١١ ویژگی برای مربی تعریف شده که «عامل بودن» و «مومن بودن» از مهم‌ترین آن‌هاست.

بحری زاده ادامه داد: همچنین در سند تحول برای متربی ۵ویژگی؛ کارآمدی، اثربخش بودن، یادگیرنده بودن، عدالت‌محور و متدین بودن و مشارکت‌جویی تعریف شده است که هر یک کارکرد خاص خود را در مسیر رشد تمام ساحتی دانش‌‍ آموزان دارد.

بحری زاده با اشاره به این که سازمان دانش‌آموزی، بسترساز تربیت است، گفت: اگر در نتیجه این بسترسازی دانش آموز به «خودتربیتی» و «خودمدیریتی» برسد اهداف سندتحول محقق شده است.

وی افزود: علاوه بر بسترسازی تربیتی، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان را از دیگر فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی است که در فرآیند آن؛ تقویت تعاون، نوع دوستی، نیکوکاری و مشارکت جویی، خودباوری و میهن دوستی و گرایش به فرهنگ اسلامی-ایرانی، در دانش‌آموزان نهادینه می‌شود.

بحری زاده با اشاره به این که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سه ویژگی مهم «انرژی، امید و ابتکار» را برای نوجوانان و جوانان برشمرده‌اند، افزود: در سندتحول سازمان‌ دانش آموزی سعی کرده‌ایم تمامی ابعاد تربیتی و ساختار تحقق آن را مبتنی بر این ویژگی‌ها مورد توجه قرار دهیم تا سازمان بتواند پاسخگوی نیاز مخاطب امروز باشد که با نسل‌های قبل متفاوت است.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی، گفت: سند تحول پیشتازان سازمان دانش‌آموزی، دارای مبانی نظری و فکری است و در١۴بند تدوین شده تا پاسخگوی نیاز عناصر اصلی این سند، که مربیان و متربیان هستند، باشد.

وی دانش‌آموز را شریان اصلی و مربی را ستون‌ فقرات سازمان خواند و گفت: عناصر چهارگانه نیروی انسانی در این سند مورد توجه واقع شده زیرا یکی از عوامل مهم، ثروت عظیم نیروی انسانی درسازمان است و ما برای حفظ، حراست و ارتقای توانمندی نیروی انسانی اعم از مربی و متربی و همکاران ستادی تمام اهتمام خود را داریم.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی در پایان ضمن معرفی 9 فصل سند تحول پیشتازان سازمان دانش‌آموزی، یادآور شد: این سند، ٨ چرخش از١٠چرخش سندتحول آموزش‌ و پرورش را تحت پوشش قرار داده و مقرر شده تا در یک ساختار شناور؛‌ تمرکززدایی شود و هر استان براساس اقلیم، فرهنگ و نیاز جغرافیایی خود فعالیت‌ها را بومی‌سازی کند تا با کمک مربیان و تحقق آن،‌ نسل آینده که مدیران و سازندگان آینده کشور هستند در مسیر درست قرار گیرند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *