به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مریم ابوالحسینی آموزگار مدرسه استثنایی بلال حبشی در بندر امام خمینی (ره) است که انجام رسالت معلمی را از اولویتهای مهم و اصلی زندگیاش میداند چرا که تار و پودِ بــودنش با تدریس پیوند خورده است به همین دلیل برای “آموختن و یاددادن” زمان و مکان نمیشناسد و در شرایطی که کشور اسیر شیوع کروناست با “شجاعت و استقامت” جریان آموزش را با دستان پرتوان و ایثارگرش راهبری و هدایت میکند.
او معلمِ محمد حسن، دانش آموز کم توان ذهنی است. محمد حسن که 14 ساله است در پایه سوم ابتدایی تحصیل میکند، یکسالی است که با تلاشهای خانم ابوالحسینی اشتیاق خواندن و نوشتن در وجودش چون نهالی نوپا و سبز جوانه زده است. شوقِ محمد حسن به مدرسه و درس و کتاب تازه پدیدار گشته بود که کــرونا آمد و چنگ بر چهره آموزش حضوری انداخت و معلمان را مجبور کرد که برای جلوگیری از توقف تعلیم و تربیت از وسایل ارتباطی هوشمند و فضای مجازی بهره بگیرند اما نه محمد حسن موبایل و تبلت داشت و نه هیچکدام از اعضای خانوادهاش حتی یک موبایل ساده داشتند.
مبارزه با کرونا و شرایط بد اقتصادی برای استمرار آموزش
برای اینکه ارتباط محمد حسن با معلمش حفظ شود خانوادهاش یک تلفن همراه قدیمی از یکی از بستگان به امانت گرفتند که آن هم به دلایلی از دسترس این دانش آموز خارج شد. اما خانم ابوالحسینی، به سانِ دیگر معلمان “عاشق و مبارز” وطن اجازه نداد این شرایط رنجآور محمد حسن را از کتابهایش دور کند. او کمر همت بست و خود مهیای رفتن به خانه دانش آموزش شد تا برای تعلیم دادن به او با “کرونا و شرایط بد اقتصادی” مبارزه کند.
برای درس دادن به محمد حسن به حاشیه شهر میروم
مریم ابوالحسینی که برای آموزش محمد حسن به حاشیه شهر میرود و برای رسیدن به خانهاش که در پشت بام یک ساختمان است از روی پلههای سیار آهنی گُذر میکند، گفت: در میان 9 دانش آموزی که دارم فقط محمد حسن است که از وسایل ارتباطی نظیر تلفن همراه هوشمند و تبلت بیبهره است. پس از تعطیلی مدارس آدرسش را پیدا کردم و برای اینکه ضربه نخورد و در درسهایش عقب نماند از اسفندماه به صورت هفتگی برای آموزش به منزلشان میروم.
تلفن هوشمند رویای دانش آموزان حاشیه نشین
او در خصوص وضعیت زندگی محمد حسن گفت: خانواده این دانش آموز از اقشار کمبرخوردار جامعه هستند و شرایط ناشی از بیماری کرونا، وضعیت شغلی و امرار معاش پدر محمد حسن را تحت تاثیر قرار داد. در زندگی آنان که پشت یک دیوار پارچهای سپری میشود، تلفن همراه هوشمند جایی ندارد!
پیشرفت تحصیلی دانش آموز کمتوان ذهنی با تلاشهای معلم
مریم ابوالحسینی اضافه کرد: فشارِ شرایط بد اقتصادی امکان رسیدگی به فرزندان را از خانوادههای حاشیه نشین و محروم میگیرد و در این بین فرزندانی که دارای ناتوانیهای ذهنی و جسمی هستند آسیب بیشتری میبینند، محمد حسن هم یکی از این کودکان است که به این دلایل نتوانست در درس و مدرسه پیشرفت کند اما با صحبتهایی که طی ماههای اخیر با هم داشتیم به صورت ناگهانی در مسیر پیشرفت تحصیلی قرار گرفت.
جانی که با عشق در راه تعلیم و تربیت فرزندان وطن نثــار می شود
او که به اصرار در این گفتوگو شرکت کرد، افزود: من در این مدت مثل بقیه همکارانم در اقصی نقاط کشور و استان فقط به وظیفه معلمیام عمل کردم و با اینکه دو فرزند خردسال دارم اما نتوانستم نسبت به توقف آموزش محمد حسن بیتفاوت باشم و علیرغم گسترش این بیماری با رعایت مسائل بهداشتی مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا به منزل دانش آموزم میروم . خیلی از همکاران من هستند که برای استمرار آموزش در این شرایط، بیهیچ ادعایی، با از خودگذشتگی جان و سلامتی خود را نثار تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین میکنند و به انجام این کار نیز عشق میورزند.