به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، محمدرضا رزاقی اظهار کرد: رویکرد ما برای «استاندارد سازی مدارس شاهد» استفاده از ابزار «شناسنامه فعالیت های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد» در قالب ایجاد «سبک منسجم مدارس شاهد» است.
وی با اشاره به برگزاری دوره های «توانمندسازی مدیران و اعضای شورای مدارس» و ضرورت نظارت بر نحوه و کیفیت فعالیت مدارس شاهد، گفت: به هر میزان کیفیت فعالیت های مدارس شاهد با چارچوب شناسنامه انطباق داشته باشد، امکان ارزیابی فعالیت مدارس و کیفیت سنجی بیشتری را فراهم خواهد کرد.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: تعامل و همفکری اعضای ستاد در «اجرای مطلوب و کیفی نظارت»، می تواند تسهیل گر مناسبی باشد.
رزاقی با اشاره به این که مدرسه، مجموعهای از سخت افزارها و نرم افزاها است، شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد را از جمله نرم افزار ها و داده های نُرم مدرسه دانست و گفت: یکی از محوری ترین مباحث در شناسنامه مدارس شاهد، بحث ساحت های تربیتی است. ساحت های شش گانه تربیتی در حقیقت شش موقعیت است که دانش آموزان در هر موقعیت، متناسب با استعداد، توانایی و قابلیت های خود، امکان رشد و شکوفایی دارند و وظیفه ما از ستاد تا مدرسه این است که شرایط را برای رشد دانش آموزان فراهم نماییم.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با تبیین و تشریح ساحت های تربیتی تصریح کرد: هر کدام از ساحت های تربیتی مندرج در سند تحول می تواند در فعالیت های مختلفی ظهور و بروز پیدا کند به عنوان نمونه ساحت «زیبایی شناختی» الزاماً مختص کلاس هنر نیست در کلاس قرآن و ادبیات نیز می توانیم به این ساحت توجه داشته باشیم.
دبیر شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شوق انگیزشدن مدرسه برای دانش آموزان، گفت: هر جا نقش و مشارکت دانش آموزان در فعالیت های مدرسه بیشتر باشد «شوق حضور در مدرسه و یادگیری» زیادتر است و هر جا که دانش آموز به خاطر مثلاً نمره انضباط و… مجبور باشد کاری را انجام دهد، انگیزه دانش آموز از بین می رود.
رزاقی با اشاره به اهمیت نقش مدرسه در تربیت دانش آموزان، گفت: «نقش مدرسه» در آگاهی دادن به اولیای دانش آموزان، نقشی ارزنده، بی بدیل و تعیین کننده است.