به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستانهای شاهینشهر، میمه و برخوار اظهار کرد: در کلام محاوره، امام رضا (ع) را رئوف مینامیم، اما لقب ایشان عالم آل محمد (ص) است، زیرا با حضور ایشان در ایران، علومی که پیشتر پدید آمده بود به این کشور انتقال یافت؛ حضرت فرستادگانی به تمام نقاط ایران اعزام میکرد تا علاوه بر ترویج دین اسلام و مکتب تشیع، استکبار ستیزی در برابر ظالمان را در دستور کار قرار دهد.
وزیر آموزش و پرورش یکی از برکات نظام تشیع را حضور حضرت فاطمه معصومه (س) در قم دانست و گفت: از برکات این حرکت مقدس، شکلگیری حوزهای است که شخصیتی مانند امام خمینی (ره) در آن پرورش یافت و نظام جمهوری اسلامی را پایهگذاری کرد و در حوزه مشهد مقدس اشخاصی مانند رهبر معظم انقلاب پرورش یافتند و سبب قدرتمندی ایران در جهان شدهاند.
** جمهوری اسلامی در تمامی عرصه های جهانی نقش آفرینی کرده
وی ادامه داد: نقش آفرینی ایران در برابر تمام قدرتهای جهان حاصل نظام جمهوری اسلامی است؛ البته اکنون ضعفهایی وجود دارد، اما به طور کلی جمهوری اسلامی در تمام عرصههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقشآفرینی کرده است.
نوری با ابلاغ سلام رئیس جمهور به مردم شهرستان شاهینشهر، تاکید کرد: فعالیتهای بسیاری باید انجام شود، اما فرصتها را نیز باید در نظر بگیریم و در هنگام انجام وظایف موثر واقع شویم. اگر در مشکلات گذشته توقف کنیم، پایینتر خواهیم رفت بنابراین لازم است با آیندهنگری به حرکت ادامه دهیم.
**پرداخت بدهی ها از دولت قبل یکی از مهمترین کارهای دولت سیزدهم است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چالش های مهم دولت، گفت: یکی از چالشهای پیش روی دولت جدید بدهیهایی بود که از گذشته مانده بود که دولت با صرفه جویی، تجمیع، ارتباط بیرونی و فروش نفت این بدهی ها را پرداخت کرد.
** دولت سیزدهم تاکنون استقراضی نداشته است
وی پرداخت حقوق تا قبل از دولت سیزدهم را از محل استقراض دانست و تاکید کرد: دولت سیزدهم هیچ استقراضی انجام نداد، اما حقوق را با وجود تاخیر، بدون استقراض پرداخت میکند که باید بدین خاطر از کارکنان دولت عذرخواهی کرد.
نوری دومین چالش دولت در روزهای آغازین را همهگیری کرونا عنوان کرد و ادامه داد: با اینکه بسیاری از فعالیتها تعطیل بود و تامین واکسن به موضوعات دیگری گره خورده بود به سرعت واکسن تولید و تامین شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آسیبهای تعطیلی مدارس و دانشگاهها در دوران کرونا، گفت: در مدت دو سال دانشآموزان را به فضای مجازی روانه کردیم و به محض بازگشایی مدارس با برخی انتقادات روبهرو شدیم، اما امتحانات برگزار شد و قرار است برای عقب ماندگیهای دوران کرونا، برنامههایی در تابستان اجرا شود.
**اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای کلاس های جبرانی دانش آموزان
وی از اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران درسی دانش آموزان در دوران کرونا و در تابستان امسال به ویژه در مناطق دور دست خبر داد و گفت: یکی از جنبههای مردمی بودن دولت همین موضوع است و باید دلیل تعطیلی کارخانهها، آلودگی و مشکلات دیگر را بررسی کنیم تا با مشارکت سایر دستگاه های اداری، نظامی، فرهنگی و علما برای حل آنها برنامه ریزی کنیم.
نوری با تاکید بر لزوم خودداری از اختلاف در جامعه علوی، گفت: در جامعه علوی و اسلامی هیچکس با دیگری اختلاف ندارد مگر اینکه بر اساس “رحما بینهم” عمل نکنیم.
**همسان سازی حقوق کارکنان دولت در دستور کار
وزیر آموزش و پرورش همسان سازی حقوق کارکنان دولت را دستور کار دولت سیزدهم عنوان و خاطرنشان کرد: این موضوع باید با الگویی اجرا شود که به سرنوشت قانون مدیریت خدمات کشوری دچار نشود.
وی با بیان فعالیت ها و تلاش هایی که دولت سیزدهم در راستای ارتقای نظام تعلیم و تربیت داشته است، اظهار کرد: قانون رتبهبندی معلمان در دولت تصویب شده و مراحل کاری آن در حال انجام است و طرح تغذیه رایگان دانش آموزان نیز از سال آینده آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای دو هزار و ۱۰۰ سالن و زمین چمن ورزشی در مدارس سراسر کشور افزود: دولت در سفرهای استانی ده برابر بودجه شهرستان ها را به آن اختصاص می دهد.
** اختصاص هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه سالانه برای مدرسه سازی
نوری اختصاص هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه سالانه آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه را از دستاورد سفرهای استانی دانست و اظهار کرد: این اعتبار سه برابر اعتبار سال گذشته بود و خیران نیز بخش اعظم حمایت از آموزش و پرورش را بر عهده دارند.
**ساخت هنرستان های جوار صنعت در راستای کاهش بیکاری فارغ التحصیلان مدارس
وی ایجاد هنرستانهای جوار صنعت را گام درستی در زمینه کاهش بیکاری فارغ التحصیلان بیان کرد و گفت: دولت مصمم به تسهیل گری است و تا پیش از این در رتبه ۱۲۷ تسهیل در جواز کسب و کار در دنیا قرار داشتیم و باید برای بهبود این شرایط در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی تلاش کنیم.
وی با قدردانی از تلاش معلمان در دوران کرونا، یادآور شد: آموزش و پرورش متعلق به همه مردم است و باید با مشارکت همه مردم و دستگاه ها به فعالیت های خود از جمله اجرای سند تحول بپردازد؛ همچنین باید ارتباط بیرونی این وزارتخانه مناسب باشد تا به اهداف نظام تعلیم و تربیت دست یابد.