تدریس خصوصی dabidi پویایی و استقبال از چالش‌های آموزشی رمز موفقیت یک معلم است

پویایی و استقبال از چالش‌های آموزشی رمز موفقیت یک معلم است

به گزارش مرکز  اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ «محمدباقر فرقانی اوزرودی»معلم نمونه کشوری از استان مازندران است که گفتگویی با وی انجام داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم :

لطفا خودتان را معرفی کنید.

محمدباقر فرقانی اوزرودی، ۴۱ساله از شهرستان بابل، معلم دبستان میناگر و هنرستان تربیت بدنی جهان پهلوان تختی این شهرستان، با ۱۴سال سابقه هستم. من ضمن این‌که خادم افتخاری حرم امام رضا علیه‌السلام هستم، در حوزه علمی- پژوهشی مدرس و داور استانی اقدام‌پژوهی و جشنواره نوجوان خوارزمی و در حوزه ورزش هم مربی بسکتبال تیم استانی هستم.

دستاوردهایی که در گذشته داشته‌اید چه بوده است؟

در سال‌های 1395 و 1399 رتبه اول کشور در اقدام‌پژوهی را کسب کردم و در سال 1400 هم در جشنواره معرفی معلمان شهید کشور حائز رتبه برتر کشوری شدم.  در سال 1393 نیز رتبه اول تولید محتوا الکترونیک استان را به دست آوردم و در سال 1393، 98 و 1400 به‌عنوان پژوهشگر برتر استانداری مازندران معرفی شدم.

توصیه شما به معلمان جوان چیست و رمز موفقیت معلمی را در چه می‌دانید ؟

پویایی در همه ابعاد معلمی و استقبال از چالش‌های آموزشی رمز موفقیت یک معلم موفق است، اما عدم توجه به معیشت معلمان و همچنین غفلت از امر پژوهش در همه شئونات آموزشی، تربیتی و اجرایی صدمه جبران‌ناپذیری به فرآیند تعلیم و تربیت و در نهایت به جامعه خواهد زد و از مدیران دستگاه تعلیم و تربیت می‌خواهم در رفع این کاستی‌ها، جدی باشند.

چگونه می‌توان معلمان را به انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه ترغیب کرد؟

برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه در کنار داشتن روحیه جهادی و کارگروهی نیاز به پشتوانه مالی از سوی متولیان است، اما فراموش نکنیم ما تربیت‌کننده متعلمین و آینده‌سازان جامعه هستیم و باید زکات علم را بپردازیم.

آیا فعالیت، ایثار و فداکاری معلمان به اندازه کافی در جامعه منعکس می‌شود؟

انعکاس فعالیت‌های معلمین با بروز اپیدمی کرونا کمی پر‌رنگ‌تر شد اما نیاز است رسانه‌های گروهی و کانال‌های اجتماعی نیز تنها به هفته معلم بسنده نکنند و در طول سال فرهنگ ایثار و فداکاری معلمین را منعکس نمایند.

چه راه‌هایی برای انعکاس هرچه بیشتر جلوه‌های معلمی در جامعه پیشنهاد می‌دهید؟

توجه مجلس و دولت به معیشت و جایگاه معلمان، همسان‌سازی حقوق و مزایای همه دستگاه‌های اجرایی و نگاه ویژه به قشر فرهنگی، معرفی معلمان ایثارگر در جشنواره‌های فرهنگی کشوری و الگو‌سازی از این قشر، می‌تواند تا حدودی به ایجاد فضای تکریم از فرهنگیان کمک کند. اگر معلمان با صبر و ارتقاء کیفی آموزش خود و به روز کردن اطلاعات و شیوه‌های آموزشی همگام با دانش‌آموزان پیش روند، می‌توانند خود و جایگاه اجتماعی فرهنگیان را در ذهن و جان دانش‌آموزان به‌عنوان الگوی زندگی جاودانه کنند .

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *