به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حمید طریفی حسینی در این مصاحبه یکی از شاخصهای توسعه عدالت آموزشی را پوشش تحصیلی دانشآموزان استثنایی دانست و گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه از دانشآموزان استثنایی شامل دانشآموزان کمتوانذهنی، با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، جسمی حرکتی، مشکلات رفتاری و اتیسم، چند معلولیتی و مشکلات ویژه یادگیری را تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار داده است.
وی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی به حدود ۱۳۸ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می دهد، گفت: از این تعداد حدود ۳۸ هزار دانشآموز با مشکلات ویژه یادگیری و حدود ۲۰ هزار دانشآموز استثنایی با هوش بهر عادی به صورت تلفیقی فراگیر در مدارس عادی و در کنار سایر همسالان خود در حال تحصیل هستند و این خدمات را دریافت می کنند.
وی افزود: هم چنین حدود ۶۰ هزار دانشآموز تحت پوشش این سازمان، دانشآموزان کمتوانذهنی هستند، که به عنوان بزرگ ترین گروه استثنایی تحت پوشش یک نظام خاص آموزشی برای این گروه از دانشآموزان از پیش از دبستان تا دیپلم طراحی و اجرا می شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به چگونگی آموزشهای حضوری در مدارس استثنایی پرداخت و گفت: میانگین تعداد دانشآموزان در مدارس استثنایی حدود ۴۸ نفر و در کلاسهای درس حدود ۶ نفر است، لذا مدارس استثنایی استانداردهای فیزیکی لازم را برای آموزشهای حضوری دارند.
وی افزود: با توجه به ماهیت عملی و کاربردی آموزش ها و ضرورت استفاده از روش های تدریس عینی و مجسم و هم چنین دریافت خدمات توانبخشی، آموزشهای حضوری برای دانشآموزان استثنایی ضرورت و اهمیت بیشتری دارد.
طریفی حسینی با تاکید بر اجرای دستورالعمل حضوری شدن مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش و اجرای آن در مدارس استثنایی گفت: با توجه به شرایط خاص دانشآموزان استثنایی، دستورالعمل جداگانه ای نیز برای آموزشهای حضوری دانشآموزان استثنایی تدوین و به استان ابلاغ شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص واکسیناسیون معلمان و دانشآموزان استثنایی گفت: حدود ۹۰ درصد معلمان و دانشآموزان بالای ۱۲ سال دو دوز واکسن خود را دریافت کردهاند.
وی با اشاره به ضرورت سرویس ایاب و ذهاب برای دانشآموزان استثنایی، گفت: تمهیدات لازم برای سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان صورت گرفته است و با کمک اعتبارات دولتی، خیرین و همکاری های والدین این هزینه ها تامین خواهد شد.
وی در پایان در خصوص فعالیت خوابگاه های مدارس شبانهروزی استثنایی گفت: تعداد دانش آموزان استثنایی استفاده کننده از خوابگاه ها در سطح کشور زیاد نیستند، با این حال با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم چنین معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش دستورالعملی در این خصوص تدوین و ابلاغ خواهد شد.
چگونگی آموزش حضوری دانشآموزان در مدارس استثنایی
Categories: