به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی تهرانی؛ در نشست هم اندیشی «بررسی شیوههای همکاری و تعامل بین شورای عالی و دستگاههای مختلف» که به میزبانی دبیرخانه این شورا برگزار شد، با بیان هدف برگزاری این نشست اظهار کرد: افرادی که به عنوان نهادهای حقوقی در شورای عالی آموزش و پرورش هستند یک وجه معنایی دارند و شورای عالی، متعلق به تمام نهادها و جامعه است.
وی افزود: تمام نهادها یک مأموریت مشترک دارند که باید ادا شود و آن ادای دین به رشد دانشآموزان است، اما نهادهای مرتبط با نظام رسمی آموزش و پرورش کشور که در ساز وکاری به نام شورای عالی آموزش و پرورش حضور پیدا کرده اند، مسئولیت دوچندان دارند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در ایران، مدارسی مانند: مدارس نظامیه، جزو اولین مدارس رسمی کشور هستند که نسبت به خیلی از کشورهای جهان قدمت دارند و همچنین تاریخ غنی فرهنگ و تمدن ایران و اسلام را داریم که ناشی از یک جریان عمیق و موثر از نظام یاددهی-یادگیری در کشور است.
وی با ذکر مثال به انسجام نظام آموزشی اشاره و عنوان کرد: امر آموزش در کشور ایران عمق و ریشه زیادی دارد. آموزش به صورت رسمی نوین، در دوره قاجار وارد شد و در سال ۱۲۷۵ «امین الدوله» شورای عالی آموزش و پرورش را تحت عنوان «انجمن معارف» به کشور معرفی کرد.
امانی ادامه داد: این انجمن تا سال ۱۳۰۰به مدت ۲۵سال دوام داشت و قانونی تحت عنوان شورای عالی معارف، شکل گرفت که اکنون در یکصدمین سال تأسیس آن قرار داریم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که مجالس قانون گذاری به شوراهای عالی مشروعیت داده اند، اظهار کرد: تمام لایحهها و طرحها باید از شورای عالی آموزش و پرورش بگذرد چراکه قانونگذار، این شورا را از خود دانسته است.
وی با تأکید بر این که شورای عالی آموزش و پرورش 3 سرمایه اصلی در اختیار دارد، اضافه کرد: اولین سرمایه «اصالت» است، اصالت باعث میشود مردم اطمینان خاطر پیدا کنند. در طول ۱۲۵سال گذشته در شورای عالی، نقش شخصیتهای حقیقی و حقوقی به طور کامل برجسته بوده است.
امانی بیان کرد: یکی از نقاط درخشش انقلاب اسلامی احیا شدن نقشهای شورای عالی آموزش و پرورش است که سند تحول بنیادین یکی از اثرات مطلوب این شوراست. ۷سال مطالعه و درگیر کردن بیش از ۷۰۰ نفر در تدوین سند تحول بنیادین، آن را حائز اهمیت کرده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که در این شورا به بیش از ۳۰۰ اثر مطلوب دست یافته ایم، گفت: شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی از جنس اصالت دارد.
امانی گفت: «استقلال» شورای عالی دومین سرمایه آن است. در این سرمایه، صیانت از حقوق مردم نهفته است.
وی سومین سرمایه شورای عالی آموزش و پرورش را «اتقان کار» دانست و اظهار کرد: اتقان، یک وظیفه ملی است. اگر به اتقان کار خدشه وارد شود به سرمایه شورای عالی آموزش و پرورش آسیب وارد میشود. هر فردی که در قبال دانشآموزان مسئولیت دارد شورای عالی از آن اوست.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بر اهمیت همافزایی بین دستگاهها تأکید و اظهار کرد: پاسخ این سوال که چرا آموزش و پرورش مهم است، اهمیت بالایی دارد. بخش عمده ای از توان و منابع کشور صرف آموزش و پرورش میشود؛ لذا باید ضرورت این امر مشخص شود.
وی ادامه داد: امروزه بینش، فهم و نگاهمان به اهمیت آموزش و پرورش نسبت به گذشته ارتقا داشته است و معتقدیم آموزش و پرورش در هر کشوری، ارزان ترین راه برای دستیابی به تمام آرزوهای آن کشور است.
امانی با اشاره به اهمیت مسأله آموزش، تأکید کرد: آموزش، سرنوشت انسانها را تغییر میدهد. تمام صفاتی که باید در یک دانشآموز باشد، در سند تحول بنیادین آورده و بر آنها تأکید شده است.
وی اشاره کرد: کار آموزش و پرورش گسترده و ملی است. در سند تحول بنیادین مدرسه به عنوان «کانون تربیتی محله» قید شده است که اهمیت بالایی دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: باید تلاش شود قواره و اهمیت آموزش و پرورش را روزانه مرور کنیم و آن را به مردم بشناسانیم تا مردم از نداشتن یک آموزش و پرورش موثر احساس کمبود و نیاز کنند.