به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمدمهدی کاظمی در وبینار معاونین آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استانها با تبیین شیوهنامه اجرایی طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران اُفت تحصیلی دانشآموزان، اظهار کرد: در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و باهدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارساییها و کاستیهای آموزشی و تعمیق یادگیری دانش آموزان، «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان» دورههای ابتدائی، اول متوسطه و دوم متوسطه (نظری، فنیوحرفهای و کاردانش) در تابستان 1401 اجرا میشود.
وی افزود: نقایص و کاستیهای آموزش در فضای مجازی و نگرانی از کفایت دسترسیها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، بهویژه در مناطق کمتر برخوردار، فاصله آموزشی و افت تحصیلی (آشکار و پنهان) را ایجاد نموده است.
کاظمی تصریح کرد: بیست درصد از دانشآموزان مدارس دولتی به تفکیک دورههای اول و دوم متوسطه (نظری، فنیوحرفهای و کاردانش) تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
وی گفت: از چهاردهم فرودین ماه 1401 کلاسهای حضوری در تمامی مدارس کشور برگزار شد، اما جبران کاستیهای یادگیری و ضعف علمی دانش آموزان نیازمند برنامهریزی جامع در همه ابعاد آموزشی و تربیتی دارد که باید مدنظر تمامی برنامه ریزان نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.
معاون آموزش متوسطه در خصوص دانش آموزان شرکتکننده در این کلاسها، خاطرنشان کرد: اولویت اجرای طرح به تشخیص کارگروه تخصصی آموزشی و پرورشی استان، مدارس و مناطق کمتر برخوردار، مرزی و حاشیه شهرها و مدارس روستایی، عشایری و شبانهروزی است و این طرح دو گروه از دانشآموزان را تحت پوشش آموزشهای جبرانی و تقویتی قرار میدهد؛ گروه اول شامل دانشآموزانی است که بر اساس ضوابط موجود در آییننامههای آموزشی و ارزشیابی، نتوانستهاند نصاب قبولی را در خرداد 1401 کسب نمایند و گروه دوم شامل دانشآموزانی میشود که علیرغم کسب نصاب قبولی در دروس، براساس تحلیل نتایج ارزشیابی پایانی (خرداد 1401) از سوی شورای مدرسه، نیازمند شرکت در کلاسهای جبرانی و تقویتی تشخیص دادهشدهاند.
وی اضافه کرد: ضروری است در تعیین پایگاههای مجری طرح بهگونهای برنامهریزی شود که سهولت دسترسی حداکثری دانش آموزان، امکانات آموزشی و تجهیزات سرمایشی و … مورد توجه قرار گیرد.
کاظمی با تأکید بر برگزاری کلاسها در ماههای تیر و مرداد 1401 گفت: آموزش دروس منحصراً به شیوه حضوری است و مدارس میتوانند با بهرهگیری از سامانه شاد و محتوای بارگذاری شده در این سامانه نسبت به ارائه آموزشهای مکمل به دانش آموزان (خارج از زمان برنامه هفتگی و برگزاری آموزشهای حضوری) اقدام نمایند.
وی در خصوص نحوه ارزشیابی از آموزشهای ارائهشده به دانش آموزان گفت: پس از پایان فرایند آموزش، ارزشیابی دانش آموزان در شهریور 1401 مطابق با برنامه تنظیمشده از سوی مدارس و پایگاهها برگزار میشود، لذا با تائید شورای عالی آموزشوپرورش درصورتیکه نمرات ارزشیابی دانش آموزانِ گروه دوم در شهریورماه، بیشتر از نمرات خرداد باشد، این نمرات، جایگزین نمرات خردادماه خواهد شد.