به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمد مهدی کاظمی در گردهمایی معاونین آموزش متوسطه استانهای سراسر کشور که در هرمزگان درحال برگزاری است، اظهارکرد: وظیفه و دغدغه ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت، پرورش نسلی است که بتواند با مهارتهای فنیوحرفهای، برای اعتلای کشور تلاش کند.
وی توجه به مهارت آموزی و پژوهش محوری را از رویکرد های دوره اول متوسطه، بر شمرد و افزود: در راستای منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، دولت و مجموعه وزارت آموزش و پرورش بر تقویت مهارتها و بنیه هنرستانهاتأکید دارند لذا این مهم با تهیه و تجهیز ملزومات مورد نیاز اجرایی محقق می شود.
کاظمی با بیان این که مهارت آموزی و کارآفرینی با دروس تحولی از ابتدایی آغاز میشود، تصریح کرد: سنگ بنای این تحول در دوره ابتدایی بنا نهاده میشود لذا در دورههای متوسطه ضمن بسط مفاهیم، توسعه مهارتها به شکل جدی دنبال می شود.
وی با تأکید بر ضرورت افزایش سهم هنرآموزان و استادکاران، خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت برون و درون سازمانی میتوان این حق را احیا کرد که تأثیر چشمگیری در تقویت مبانی علمی و مهارتی خواهد داشت.
معاون آموزش متوسطه ادامه داد: طراحی و بر نامهریزی باید بر مبنای سند تحول بنیادین و براساس منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، باشد چرا که اجرای سند تحول جزو الزامات است.
وی گفت: رصد دقیق تعداد کارگاههای کار و فنآوری در مدارس و مرتبط بودن معلمان دروس تخصصی با رشته مورد تدریس، حائز اهمیت است و باید به آن دقت شود.
کاظمی، از شناسایی دانش آموزان دارای افت تحصیلی و برگزاری دوره تابستانی برای تقویت بنیه دانش آموزان خبر داد و افزود: در راستای توسعه کیفیت آموزشی در مناطق محروم و مرزی به نام پویش علمی جهادی راه اندازی شده که طی آن، آموزش به صورت غیرحضوری با اولویت دانش آموزان پایه دوازدهم مدارس شبانه روزی انجام میشود و این اقدام سال آینده دانش آموزان سال دهم تا دوازدهم را پوشش خواهد داد.
وی با تأکید بر این که قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر نیز برای رفع خلأها وضعفهای آموزشی با رویکرد مناطق مرزی،کمتر برخوردار، عشایری وروستایی تشکیل شده است، افزود: 60 درصد ظرفیت مدارس نمونه دولتی، به دانش آموزان مستعد روستایی تخصیص می یابد.