به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، با توجه به ضرورت بهره مندی همه کودکان و دانش آموزان استثنایی از فرصت های برابر آموزشی و آگاهی بخشی به والدین در زمینه تغییر نگرش نسبت به معلولیت و اهمیت مشارکت اولیا در تعلیم و تربیت نوآموزان و دانش آموزان استثنایی در همه عرصه های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و تأکید اسناد بالادستی بر مشارکت خانواده ها، بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی توان بخشی و ورزشی خانواده محور در سازمان با 6 برنامه و 11 فعالیت تدوین و طراحی شده است که دستورالعمل این 6 برنامه در این مجموعه ارائه شده است.
هم چنین یکی از وظایف مهم سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مداخله بهنگام نوآموزان در معرض خطر همه گروه های استثنایی است. در این راستا سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شناسایی نوآموزان در معرض خطر مشکلات یادگیری 5 تا 7 سال دوره پیش دبستان را در سال 1400 مورد تأکید قرار داده است و در تلاش است با اجرای برنامه غربال و مداخله بهنگام نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری، نوآموزان را پیش از مواجه شدن با شکست های مکرر تحصیلی و بحران های ناشی از آن غربال نموده و و مداخلات بهنگام آموزشی و توانبخشی، از سوی معلمان سطوح مختلف به نوآموزان ارائه شود.
بر اساس این گزارش؛ برنامه های بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی و توان بخشی و ورزشی خانواده محور شامل: «ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی تخصصی به خانواده در بستر فناوری اطلاعات»، «توسعه و ارتقای کیفیت خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده با مشارکت نهاد های تخصصی کشور»، «توانمندسازی مدیران و معلمان در شناسایی ظرفیت های تربیتی با مشارکت خانواده»، «تشکیل گروه های داوطلب والدین همیار مدارس برای مشارکت در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی، پرورشی و توانبخشی»، «برنامه ارائه خدمات محله محور از طریق خانواده و محله» و «ظرفیت سازی در مدارس برای اجرای برنامه های ورزش با خانوده و برنامه های ورزشی» است.
همچنین؛ بسته تحولی مداخله بهنگام نوآموزان پیش دبستانی د ر معرض مشکلات ویژه یادگیری با برنامه تولید و طراحی بسته های یادگیری و توانبخشی نوآموزان و دانش آموزان با نیازه ویژه مبتنی بر برنامه درسی دو فعالیت طراحی شده است.