به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابطعمومی وزارت آموزش و پرورش؛ حمید طریفی حسینی با بیان این که مهارتآموزی و آموزشهای فنی و حرفهای یکی از برنامههای اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است، اظهار کرد: دانش آموزان کمتوان ذهنی و سایر دانش آموزان با نیازهای ویژه که قادر به بهرهمندی از آموزش عادی در مدارس عادی و ویژه نمی باشند؛ پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد دوره اول متوسطه پیش حرفه ای و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص یا همان متوسطه حرفهای میشوند.
وی افزود: دوره متوسطه پیش حرفه ای دارای سهپایه تحصیلی است و این دوره علاوه بر اهداف کاربردی در دروس ریاضی، علوم و فارسی تأکید زیادی بر آموزشهای پیش حرفهای دارد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: دوره متوسطه حرفهای یا کاردانش خاص نیز دارای سهپایه تحصیلی است و هدف کلی آن رشد مهارت های زندگی روزمره، تحصیلی، کاربردی و مهارت های حرفه ای دانش آموزان متناسب با ویژگی و علایق آن ها است و شامل دروس عمومی، انتخابی و مهارتی است.
طریفی حسینی با اشاره به اهداف دوره متوسطه پیش حرفهای گفت: دستیابی دانش آموزان به قابلیت خوداتکایی، سازگاری اجتماعی، فرهنگی، دینی و اخلاقی، آگاهی شغلی، اکتشاف شغلی و آموزش شغلی از جمله اهداف دوره متوسطه پیش حرفهای است.
وی افزود: در دوره اول متوسطه پیش حرفهای و در درس کار و فناوری دانش آموزان به انجام فعالیت هایی در زمینه های مختلف شغلی شامل: صنعت، کشاورزی و خدمات میپردازند تا علاوه بر تقویت دستورزی، چالاکی و هماهنگی بین اعضای مختلف بدن، روحیه انجام کار گروهی آن ها تقویت شود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تصریح کرد: در دوره متوسطه پیش حرفهای همچنین توانمندی و علایق شغلی دانشآموزان سنجیده میشود، فرایند اکتشاف شغلی با سهولت بیشتری صورت میپذیرد و دانش آموزان به مناسب ترین رشته مهارتی در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه هدایت میشوند.
وی با بیان این که تعداد دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه پیش حرفهای 10 هزار و 829 نفر است، گفت: این تعداد دانشآموز در 609 کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تاکنون 36 کتاب درسی ویژه دانشآموزان و 16 کتاب روش تدریس راهنمای معلم، برای این دوره تدوین شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به تشریح اهداف و دروس دوره متوسطه حرفهای پرداخت و گفت: آییننامه دوره دوم متوسطه حرفهای که از سال 1386 بهصورت آزمایشی در حال اجرا بود، در سال 1400 به تصویب رسید و نام دوره متوسطه حرفهای به «دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه» تغییر یافت.
وی با بیان این که در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص بیشتر تاکید بر دروس کاربردی و مهارتی است، گفت: کسب قابلیت های آموزشی-کاربردی، فعالیت های روزمره زندگی، رشد جسمانی و فعالیت های مربوط به پرکردن اوقات فراغت، کسب توانمندی در یکرشته مهارتی متناسب با ویژگی دانش آموزان و کسب مهارت های موردنیاز برای ورود به محیط کار، اهداف دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
طریفی با بیان این که 7 هزار و 338 دانشآموز در دوره متوسطه کاردانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه در حال تحصیل هستند، گفت: این تعداد دانشآموز در 427 کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تاکنون 64 کتاب درسی ویژه دانشآموزان و 15 کتاب روش تدریس راهنمای معلم برای دوره دوم متوسطه کاردانش تدوین شده است.
وی در ادامه با بیان این که دانشآموزان میتوانند در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص در 36 رشته مهارتی در گروههای باغبانی، پوشاک، صنایع چوب، صنایع غذایی، رنگکاری ساختمان، قالیبافی، هنر، تأسیسات و کامپیوتر تحصیل کنند، گفت: این رشتهها در سه سطح کمککار ساده، کمککار و کمک ارائه میشود و رشتههایی که با عنوان کمککار ساده شروع میشود در سطح پایینتر هستند.
طریفی حسینی با اشاره به این که یکی از اقدامات گروه برنامهریزی آموزشی و درسی دانشآموزان دوره متوسطه کاردانش خاص استثنایی در سازمان، تدوین استاندارد شغلی با همکاری سازمانهای متولی آموزش حرفهای نظیر آموزش فنی و حرفهای کشور، صنایعدستی و جهاد کشاورزی است، گفت: بهمنظور شرکت دانشآموزان دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه در آزمون مهارتی سازمانهای متولی آموزش مهارتی و کسب گواهینامه و برخورداری از مزایای گواهینامهها، هر سال استانداردهای شغلی مورد نیاز با کمک دستگاههای متولی آموزش حرفهای تدوین میگردد.
وی افزود: هم چنین جشنواره مهارتی دانشآموزان با نیازهای ویژه دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه به منظور شناسایی استعداد و توانمندی دانشآموزان، احساس خود ارزشمندی بهعنوان عضو مفید و مولد در بازار کار، تشویق و ترغیب دانشآموزان در راستای افزایش مهارت حرفهای و ارتقای کیفیت آموزشی، هرسال برگزار میشود.
وی با بیان این که سند جامع آموزش فنی و حرفهای دانشآموزان با نیازهای ویژه بر اساس اسناد بالادستی تهیه شده است، گفت: بر اساس این سند آموزش و پرورش استثنایی کشور از طریق تعامل با دستگاههای متولی آموزش حرفهای کشور و با استفاده بهینه از تحولات علمی جهان در خصوص آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه و بهرهمندی از فنون و ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک دوره 5 ساله تا افق 1405 باید شرایطی را فراهم نماید تا ضمن پوشش تحصیلی حداکثری این گروه از دانشآموزان و طراحی سیستمهای آموزشی متناسب با توانمندی آنها مشارکت نهادها، خانوادهها و جامعه محلی را در این عرصه فراهم نماید.