به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حمید طریفی حسینی؛ اظهار کرد: یکی از مهم ترین فعالیتها و اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای افزایش مهارت آموزی دانشآموزان با نیازهای ویژه، برنامه ریزی لازم در جهت آموزش حرفه ای به دانشآموزان استثنایی، متناسب با توانمندی های جسمی و ذهنی آنان است.
طریفی حسینی با بیان این که توسعه رشتههای مهارتی و ارائه دروس انتخابی به دانشآموزان، با هدف افزایش مهارت آموزی دانشآموزان استثنایی صورت گرفته است؛ گفت: در حال حاضر 30 رشته در شاخه کاردانش و 6 رشته در شاخه فنی و حرفه ای ویژه گروه آسیب دیده شنوایی، 3 رشته در شاخه کاردانش ویژه گروه آسیب دیده بینایی، 10 رشته در شاخه کاردانش و 2 رشته در شاخه فنی و حرفه ای ویژه دانش آموزان معلول جسمی–حرکتی و 36 رشته کاردانش خاص ویژه گروه کم توان ذهنی از رشته های مهارتی موجود در آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: برنامه ریزی و تأمین تجهیزات، وسایل و امکانات آموزش حرفه ای در مدارس؛ تخصیص اعتبار مواد مصرفی و خرید تجهیزات کارگاهی به استان ها؛ استفاده بهینه از ظرفیتهای ملی و منطقه ای در امر آموزش حرفه ای به دانشآموزان مانند: تشکیل کلاس های ضمیمه در هنرستانهای عادی، آموزش دروس مهارتی به دانشآموزن از طریق برونسپاری از جمله اقدامات مؤثر در راستای افزایش مهارت آموزی دانش آموزان استثنایی است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به توسعه آموزشهای حرفه ای با استفاده از توان و ظرفیت های بخشهای دولتی و غیردولتی مانند: تدوین استانداردهای شغلی با کمک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: بررسی رشتههای شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای در راستای هدایت تحصیلی و شغلی برای دانشآموزان استثنایی، متناسب با ویژگیهای آنان نیز از جمله موارد و موضوعات حائز اهمیت است که باید انجام شود.
طریفی حسینی در پایان گفت: بسته آموزشی مهارتهای روزمره زندگی برای دانشآموزان دوره ابتدایی چندمعلولیتی تدوین و بسته آموزشی مهارت آموزی ویژه دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم دوره ابتدایی نیز طراحی و تولید شده است که به زودی در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.