به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، صادق ستاری فرد در سفر به شهرستان قیر و کارزین استان فارس در جشن سپاس معلم این شهرستان اظهار کرد: آموزشوپرورش یک دستگاه عظیم با یکمیلیون کارمند است که هرکدام از ما میتوانیم تریبونی برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت باشیم تا نشان دهیم آموزشوپرورش مولد سرمایههای عظیم اجتماعی است.
ستاری فرد، معلم را مطالبه گر، تکلیف گرا و مسئولیتپذیر برشمرد و افزود: وزارت آموزشوپرورش مطالبات بهحق فرهنگیان را بهطور جد دنبال کرده و میکند اما بدون هیاهو و بدون کار رسانهای، چراکه این کار در شان مقام معلم نیست.
وی تصریح کرد: به مدت 10 سال نظام رتبه بندی معلمان فقط در سند تحول نوشته شد و علیرغم اینکه مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه ششم مبتنی بر همین سند تحول در ماده 63 دولت را مکلف به ارائه لایحه رتبهبندی نمود، متأسفانه دولت و مجلس گذشته عزم جدی برای ارائه این لایحه نداشتند.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش اضافه کرد: با تشکیل مجلس جدید، مطالبه جدی در خصوص نظام رتبهبندی توسط نمایندگان مجلس خصوصاً نمایندگانی که از جامعه معلمان هستند، صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه در پایان دولت قبل لایحهای با عنوان نظام رتبهبندی معلمان در اختیار مجلس قرار داده شد گفت: این لایحه در اسفندماه 99 یعنی در سه ماه پایانی دولت قبل ارائه شد که در آن اولا تأمین مالی مشخص نشده بود وثانیا درآن لایحه آمده بود که بعد از رایزنی مجلس با دولت20هزار میلیارد تومان در تبصره 2 بودجه 1400 برای 3 سال یعنی هرسال حدود 7 هزار میلیارد تومان پیشبینی شود و بر اساس آن درواقع رتبهبندی معلمان درخلال سه سال باید دنبال می شد و همه معلمان هم نمی بایست در رتبههای بالا قرار گیرند.
ستاری فرد، ادامه داد: همچنان در آن لایحه آمده بود که 55 درصد معلمان در رتبه یک، دو و صرفاً 10 درصد معلمان باید به رتبه آخر برسند.
وی در خصوص افزایش حقوق در لایحهای که دولت قبل ارائه کرده بود افزود: 25 درصد میانگین حقوق، شامل معلمان زیر دو سال سابقه و معلمانی که در ادارات مشغول بودند، نمیشد.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش، با اشاره به اینکه بر اساس آن لایحه هیچ سنوات ارفاقی برای معلمان مناطق محروم و استثنایی در نظر گرفته نشده بود، گفت: یک سال تمام، مجلس شورای اسلامی بر آن لایحه سراسر اشکال و ابهام کارکرد.
وی افزود: همزمان با تشکیل دولت جدید همراهی وزارتخانه آموزشوپرورش و سازمان برنامه با کمیسیون آموزش بیشتر شد و اصلاحات قوت گرفت و با سرعت بیشتر کار انجام گرفت.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه طبق قانون آییننامه داخلی مجلس در هنگام بررسی بودجه هیچ طرح و لایحهای نباید وارد صحن علنی مجلس شود گفت: اما در شانزدهم اسفندماه با هماهنگی دولت، مجلس و شورای نگهبان لایحه نظام رتبهبندی وارد صحن علنی مجلس شد که همان روز هم تصویب و تعیین و مقرر شد که 38 هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شود.
وی افزود: قانونی که مجلس تصویب کرده و وزارت آموزشوپرورش باید اجرا کند این است که تمامی معلمان مشمول رتبهبندی شوند و هیچ سهمیهبندی برای رتبهبندی نداریم، به عبارتی تمام معلمانی که شایستگی عمومی، حرفهای، تخصصی و تجربه علمی و توانمندی و سنوات خدمت رادارند، باید به رتبههای بالاتر نائل گردند.
ستاری فرد ضمن اشاره به آئیننامه اجرایی رتبهبندی معلمان گفت: درآئیننامه تعللی نشد و 23 اسفندماه قانون رتبهبندی به وزارت آموزشوپرورش ابلاغ شد و در همین قانون صراحتاً عنوان شد که وزارت آموزشوپرورش مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامهوبودجه و دو نفر از نمایندگان مجلس، آییننامه را ظرف مدت یک ماه تبیین کند و در اختیار هیات دولت قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: روز 23 فروردینماه ۱۴۰۱آئیننامه پیشنهادی وزارت آموزشوپرورش در اختیار هیات دولت قرار داده شد و روز 6 اردیبهشتماه در دستور بررسی کمیسیون امور عمومی دولت قرار گرفت و از روز ششم تا امروز در دستور بررسی است.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش گفت: وزارت آموزشوپرورش مکلف است ظرف مدت سه ماه از زمان ابلاغ قانون نسبت به اجرای رتبهبندی اقدام کند که اینیک تکلیف قانونی است.
وی افزود: آموزشوپرورش مصمم است که در اولین فرصت به تصویب در آئیننامه توسط هیات وزیران، تسریع انجام شود و سپس بلافاصله پس از تصویب، حتماً آئیننامه را طبق مهلت پیشبینیشده اجرا خواهد کرد.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: در همین قانون عنوان شد مدتزمانی که هر معلم باید در هر رتبه بماند 5 سال است درصورتیکه در لایحه قبل 6 سال گفته بودند و پیشبینی شد که برای معلمان ابتدایی، استثنایی، مناطق محروم، مرزی، عشایری و روستایی مدتزمان توقف در هر رتبه یک سال کمتر شود یعنی یک سال زودتر به رتبه بالاتر برسند.
ستاری فرد، گفت: تغذیه دانشآموزی برای مناطق محروم بعد از 10 سال شروع خواهد شد بدینصورت که دریکی از مناطق بهصورت آزمایشی موضوع تغذیه دانشآموزی اجرا شد و تا سال تحصیلی مهرماه برای 3 میلیون و 500 هزار دانشآموز مناطق محروم موضوع تغذیه دانشآموزی را بتوانیم پوشش دهیم که هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان برای موضوع تغذیه دانشآموزی پیشبینی اعتبارشده است.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش اظهار کرد: در موضوع مدرسهسازی، خیرین و دستگاههای انقلابی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد مستضعفان، قرارگاه محرومیتزدایی سپاه، قرارگاه خاتم و… برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی پایکار هستند.
وی اضافه کرد: به دنبال رضایت شغلی معلمان هستیم، زیرا اگر رضایتمندی شغلی معلمان محقق شود به حتماکیفیت آموزشی و پرورشی نائل خواهیم شد، در این راستا درصدد هستیم حقوق و مطالبات بهحق معلم را بدون واسطه از زبان گویای معلم بشنویم و اجرایی کنیم.
معاون تربیتبدنی و سلامت با اشاره به اصل قرار دادن اعتماد به نهاد مدرسه، گفت: رتبهبندی را در اختیار خود معلمان قراردادهایم و اعضای هیئت ممیزه مشخص میکند که هر معلم در چه رتبهای قرار میگیرد و هرگز به دنبال این نیستیم که کانونهای ارزیابی ایجاد کنیم تا معلم ارزیابی شود؛بنابراین مدیر مدرسه و مدیر منطقه محرم نظام آموزشوپرورش است، پس اوست که تعیین میکند معلمانش چه شایستگی و تواناییهایی دارد و این موضوع نیازمند به تبیین است.
وی ادامه داد: معلمان، جامعه را زنده نگه میدارند و درخلال این سهسال شیوع بیماری که با حضوردانش آموزان درمنزل مقارن بود، مشخص شد که معلمان چندین برابر ساعت موظفی خودشان کار میکردند، معلمان حتی در اوج کرونا مجاهدانه تلاش کردند و خانواده و جامعه به معلمان اعتماد کردند و همچنین والدین، فرزندان خود را در اختیارآموزگاران قرار دادند که این نشان از بزرگترین سرمایه اجتماعی برای معلمان است.
ستاری فرد با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: مردم به مدیر، معلمان و مدرسه اعتماد دارند و با بازگشایی مدارس، جامعه زنده و پویا شده است و این گونه بود که معلم باردیگر باعث زنده شدن نظام اجتماعی کشور شد. در دوران کرونا خانوادهها بیشتر متوجه نقش معلم شدند و باعث شد که درکنار آموزش، تربیت را هم درنظر داشته باشند و این بالاترین افتخار ماست که خانوادهها به ما اعتماد دارند.
وی ادامه داد: آموزشوپرورش طبق قانون مصوب مجلس میبایست نسبت به صدور احکام برخی از همکاران تا سال 92 اقدام می
کرد، اما از سال 92 تا 99 معلمان را معطل گذاشته بودند و همکاری خوب وزارت آموزشوپرورش و سازمان اداره استخدامی منجربه صدور بیش از 70 درصد احکام معلمان شد و30 درصد احکام باقی مانده تا خرداد ماه صادرخواهندشد.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش به برخی از اقدامات انجام گرفته برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی اشاره کرد و گفت: توجه به دانشگاه فرهنگیان از موضوعات مهمی بوده که پیگیری شده است و درهمین راستا 25 هزار نفر داوطلب نخبه از مدارس ما وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند و همچنین جذب نیروهای جوان و نخبه از طریق آزمون استخدامی در دو روز قبل انجام گرفت که وارد بدنه آموزشوپرورش میشوند.
وی با تاکید برعدالت تربیتی تصریح کرد: عدالت تربیتی یعنی توزیع اعتبارات را از مناطق مرزی و محروم و روستایی که کمترین امکانات آموزشی، بهداشتی، ورزشی، تفریحی و خدماتی را دارند، شروع کنیم.
ستاری فرد از ایجاد80 واحد فضای ورزشی جدید و تعمیر50 واحد فضای ورزشی گذشته و مجموع بهینه سازی 130واحد فضای ورزشی در استان فارس خبر داد و افزود: در سال 1400 از محل اعتبارات حوزه تربیت بدنی و سلامت حدود 30 میلیارد تومان در اختیار استان قرار داده شد، در صورتی که سال 1399 این رقم 2 میلیارد بود و برای سال 1401 سعی داریم، این اعتبار را به میزان 50 میلیارد تومان افزایش دهیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش در پایان از تصویب ردیف اعتباری حدود 2 هزار میلیارد تومانی برای حوزه ورزش دانش آموزی خبر داد که میتوان اقدامات ارزندهای در این راستا انجام داد.