به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ظهر امروز، یوسف نوری، در همایش بزرگداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش که در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «امرهم شورا بینهم» و گرامیداشت یاد و خاطره 36 هزار دانش آموز شهید و بیش از 4 هزار معلم شهید، شهدای حرم و شهدای مدافع سلامت به ویژه حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: ان شاء الله مدیون شهدا نباشیم و بتوانیم در راه امام خمینی(ره) و شهیدان رجایی و باهنر قدم برداریم.
نوری افزود: گرامیداشت هفته شوراهای استان ها، شهرستان ها و مناطق، به پاسداشت مشارکت دستگاه ها، مردم و تعامل سازنده تمام ارکان جامعه اسلامی و حکومت است و باید از این ظرفیت آنگونه که شایسته است، استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در برنامه های آینده وزارت آموزش و پرورش، یکی از تغییراتی که باید در راستای اجرای سندتحول بنیادین، ایجاد شود، قطعاً تغییر در کارکرد و قانون شوراهای آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با تشکر از استانداران، فرمانداران و بخشداران و نگاه ویژه آنان به شوراهای آموزش و پرورش گفت: انشالله با حمایت تمام دستگاه ها شاهد پیشرفت فعالیت شوراها در سال آینده باشیم.
نوری درخصوص اهمیت دستگاه تعلیم و تربیت، تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیت، اگر در کشور به دغدغه ملی تبدیل نشود، به جایی نخواهیم رسید. متأسفانه در حال حاضر نظام آموزش و پرورش به دلایل مختلف، نظام تک ساحتی است که حتی با وجود تک ساحتی بودن هم، شاهد برآیند های خوبی در آن بوده ایم، ولی اگر با اجرای مفاد سندتحول بنیادین، نظام تعلیم و تربیت را ارتقا داده و به یک نظام شش ساحتی تبدیل کنیم، مطمئن باشید در راستای پیشرفت و آبادانی کشور به اهدافی که ترسیم شده، خواهیم رسید.
وی گفت: کشورهای پیشرفته دنیا، سرمایه گذاری خود را از آموزش و پرورش شروع کردند، تجربه نشان داده هر چه بیشتر در آموزش و پرورش سرمایه گذاری شود، در آینده شاهد آبادانی و پیشرفت بیشتری در کشور خواهیم بود. در این باره مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به صراحت می فرمایند: آموزش و پرورش، دستگاه مولد و انسان سازی است که هرچه در آن هزینه شود، سرمایه گذاری است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که موضوع همایش امروز، شوراها و اهمیت آن در نظام تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: اهمیت مشورت کردن در دین مبین اسلام، به اندازه ای است که خداوند بارها در قرآن کریم، پیامبر اعظم را به مشورت با مردم در امور مختلف دعوت کرده است.
وی افزود: یکی از استراتژی های مهم دستگاه تعلیم و تربیت، بهره گیری از شوراها در راستای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت، و در نهایت اهداف سندتحول بنیادین و بیانیه گام دوم است.
نوری گفت:یکی از هفت برکتی که مقام معظم رهبری در ابتدای بیانیه گام دوم انقلاب ذکر فرمودند: «مشارکت مردم» در دو بعد سیاسی و اجتماعی است که این مشارکت تاکنون ثمره زیادی برای کشور داشته است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بخش اعظم نظام تعلیم و تربیت، از طریق مشارکت مردم اداره می شود و این مشارکت محدود به مشارکت مالی نیست، بلکه حضور مؤثر مردم در حوزه های غیرتدارکاتی و لجستیکی دارای اهمیت است.
عضو کابینه دولت سیزدهم یکی دیگر از مبانی مشارکت، را فلسفه تربیت رسمی جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان کرد: تربیت دارای 4 رکن اساسی: «خانواده»، «حکومت»(تمام دستگاه ها)، «رسانه» و «بخش غیردولتی» است. بر این اساس، یکی از شعارهای مهم دولت سیزدهم، «مردمی بودن» است و این مردمی بودن باعث می شود ما از ارکان فرآیند تربیت بهره بگیرم و تنها در صورت بهره مندی از ارکان تربیت، «عدالت آموزشی» و «نصیب برابر آموزشی» در کشور محقق خواهد می شود که این برقراری عدالت ذیل عدالت اجتماعی و یکی از اهداف حکومت است و ما شاهد دولت قوی تر خواهیم بود.
نوری افزود: امروزه نهادهایی مانند آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته با بهره گیری از بخش غیردولتی شامل سازمان های مردم نهاد و خیریه و … و مؤسسات عمومی دولتی و غیردولتی مثل شهرداری ها، تمام زیرساخت های آموزش و پرورش را فراهم می کنند.
وی با اشاره به اهمیت نقش شوراها در آموزش و پرورش گفت: تمرکز زدایی، تفویض اختیار و پرداختن به ارکان آموزش و پرورش از مهمترین نقش های شوراهای آموزش و پرورش است که باید به آن بپردازند و لذا لازم است هم در کارکرد و هم در قانون شوراها بازنگری صورت گیرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیریت شوراها باید به گونه ای باشد که بتوانیم براساس زیست بوم موجود در هر منطقه به اهداف تعلیم و تربیت برسیم. اگر تصمیم گیری ها بر اساس زیست بوم باشد، چون به محیط نزدیک است بهتر به نتیجه خواهیم رسید.
نوری با اشاره به وضعیت نامناسب آموزش و پرورش در حال حاضر گفت: آموزش و پرورش در نصیب آموزشی برابر به دلیل توزیع رویه ای، وضعیت مناسبی ندارد و ما باید از خارجی ترین لایه آموزشی که همان مدارس مناطق محروم، است عدالت توزیعی یا ترمیمی را آغاز کنیم که این وابسته به عملکرد و تصمیم گیری های شوراهاست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که شوراهای آموزش و پرورش با توجه به شرایط امروز، نقش مهمی را در مرحله دوم کرونا دارند، گفت: مرحله اول کرونا، یادگیری مجازی و آموزش از راه دور بود که بخشی از طریق سامانه شاد و بخشی از طریق رسانه ها انجام شد و مرحله دوم که یک دوران انتقالی است از فضای مجازی به فضای واقعی و با کمک وزارت بهداشت و درمان و نظارت استانداران و همت دولت در واکسیناسون 90 درصد از دانش آموزان بالای 12 سال و معلمان انجام شده است. شوراها نقش مهمی در بازگشایی مدارس و آماده کردن خانواده ها برای حضور دانش آموزان در مدارس با رعایت کامل پروتکل ها را دارند و لازم است آن را در دستور کار قرار داده و بر این امر نظلرت داشته باشند.
نوری گفت: امیدوارم در جامعه اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی بتوانیم بیشتر از ظرفیت شوراها استفاده کنیم و بدانیم که آموزش و پرورش جز با کمک های مردمی که سازماندهی آن در شوراهای آموزش و پرورش انجام می شود، موفق نخواهد شد.