به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضا حاجی پور در خصوص جلسه اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: برنامههای «یوسف نوری»، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش بررسی شد و وی در کمیسیون رأی آورد.
حاجی پور افزود: میزان رأی نمایندگان به یوسف نوری در صحن علنی قابل پیش بینی نیست زیرا تجربه ثابت کرده که ممکن است برخی از افراد در کمیسیون رأی کسب کنند اما در صحن رأی لازم را کسب نکنند.
گزارش کمیسیون آموزش مجلس به شرح زیر است:
وزارت آموزش و پرورش از بزرگترین وزارتخانههای کشور از نظر تعداد ادارات و حجم بالای نیروی انسانی و همچنین حساس ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.
در ادوار مختلف آموزش و پرورش تلاش های وافری از طرف دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و فرهنگیان عزیز صورت گرفته که ضمن قدردانی از تمام این تلاش ها، باید اذعان نمود که نظام آموزش و پرورش کشور با توجه به گستردگی و پیچیدگی بسیار زیاد حوزه تعلیم و تربیت و چالش های روبروی آن، نیاز به تحول دارد.
خوشبختانه با تأکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و در واقع ریل گذاری لازم برای ارتقا آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، موقعیت فعلی آموزش و پرورش را درک نموده و با سرعت و دقت به ارائه برنامه های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.
با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
با توجه به نامه شماره 150454/800 مورخ 2 آذرماه 1400 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به استعلام این کمیسیون، صحت مدرک دوره کاردانی ضمن خدمت ایشان در رشته امور تربیتی و همچنین دوره کارشناسی ناپیوسته ضمن خدمت ایشان در رشته برنامه ریزی امور تربیتی از دانشگاه فرهنگیان بر اساس مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مورد تأیید قرار گرفت.
با توجه به نامه شماره212993 مورخ 30 آبان 1400، صحت مدرک کارشناسی ارشد ایشان با ارزش استخدامی و در رشته مدیریت دولتی از مرکز آموزش مدیریت دولتی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با عنایت به نامه شماره 217719 مورخ 3 آذرماه 1400 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امکان ادامه تحصیل نامبرده در مقاطع بالاتر با توجه به مصوبه 432 مورخ 3 آذرماه 1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی بلامانع بوده است. همچنین صحت مدرک دکتری ایشان در رشته مدیریت گردشگری کودک از پردیس شماره دو دانشگاه علامه طباطبایی مورد تأیید قرار گرفت.
با توجه به استعلامات انجام شده از بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بسیج مستضعفین و ارتش جمهوری اسلامی ایران، مدت حضور ایشان در جبهه های دفاع مقدس 55 ماه و 17 روز و درصد جانبازی ایشان نیز پنج درصد می باشد.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
کیفیت بخشی فعالیتهای آموزش و پرورش و تلاش در جهت تحقق سند تحول بنیادین آموزش وپرورش
بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان
ارتقا معیشت، منزلت و کرامت معلمان
اجرای دقیق رتبه بندی معلمان
ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش ظرف یکسال
تمرکز زدایی، مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان
توجه به منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش
اصلاح رویه های موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان
تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نظر شاخص های تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت، انسجام، جامعیت و زمان بندی مطلوب ارزیابی می شود ولی از جهت شاخص های سنجش پذیری و آینده نگری در وضعیت متوسط می باشد.
بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 61 درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر «منطبق» و 33 درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به 6 درصد از احکام نیز اشارهای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
جناب آقای یوسف نوری از میان جامعه بزرگ معلمان کشور بوده و سابقه فعالیت در مدارس دولتی و ستاد وزارتخانه را داشته است و در مقاطعی مدرس مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) نیز بوده اند. با توجه به سابقه مدیرکلی ایشان در وزارت آموزش و پروش به خصوص مدیرکل برنامه و بودجه و همچنین بخش های مختلف، بنابراین از تجربه مفیدی در وزارت آموزش و پرورش برخوردار هستند.
ایشان به بسیاری از چالش های آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی و کم توجهی به وضعیت معیشتی و حقوق دریافتی معلمان آشنا بوده و با توجه به شناخت و تجربه خوبی که دارند و مشکلات آموزش و پرورش را می شناسند و از نزدیک لمس نموده اند، ایده های تحولی در حوزه تعلیم و تربیت ارائه نمودند.
نتیجهگیری و نظر نهایی کمیسیون
با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق برنامهها و دیدگاههای ایشان، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء موافقت کرد.