به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه اسباب بازی که عصر امروز 21 فروردین در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با قدردانی از دست اندرکاران هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی و نمایشگاه فروش اسباب بازیهای ایرانی، اظهار کرد: اسباب بازی نقش های چندگانهای دارد که یکی از آنها پرورش جان انسان است، یعنی یک نقش تربیتی از بعد روانشناختی و یک نقش تربیتی از بعد جامعه شناختی دارد.
وی افزود: یکی از نقش های روانشناختی اسباببازیها، ارتقا مهارت های شناختی است که در مقوله هوش، خلاقیت و نوآوری قرار می گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اسباببازی ها، دارای نقشهای مکملی هستند که برای همه ما ملموس است و در این راستا می توان به اسباب بازیهایی که نقش اجتماعی دارند و برای بازیهای گروهی ساخته شده اند، اشاره کرد، گفت: این نوع اسباببازی ها دانش آموزان، نوآموزان، کودکان و حتی نوجوانان و بزرگسالان را وادار می کنند که در فعالیت های گروهی شرکت کنند و در هر سنی، بلوغ اجتماعی خود را بهتر تثبیت کنند یا به مرحله بلوغ اجتماعی برسند.
وی با بیان اینکه بازی میدانی برای رشد جسمی و فکری کودکان مفید است، گفت: در دین اسلام هم بیان شده است که کودک در هفت سال اول زندگی اش باید بازی کند.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: امروز بازیهای فردی و گروهی به بازی در فضای مجازی تبدیل شدهاند اما هیچ کدام از اینها جای بازی هایی که جرم و حجم دارند، را نمی گیرند.
نوری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) امسال را به نام سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری کرده اند، تصریح کرد: ما در بخش های صنعتی وسیله ای را با روش های مختلف ازجمله مونتاژ، کپی، طراحی، ساخت و مهندسی معکوس می سازیم و سپس آن را در ماشین های صنعتی جاسازی می کنیم و دیگر ارتباطی با آن وجود ندارد ولی اسباب بازی اینگونه نیست و نقش تربیتی دارد. لذا باید در ساخت و طراحی اسباب بازی بیش از قطعات صنعتی اهتمام ورزیم.
نوری درباره روش های خلق اسباب بازی برای کودکان، تصریح کرد: در ساخت و طراحی هر اسباب بازی، ابتدا باید اسباب بازی را از دید کودک ببینیم و آن را به گونه ای طراحی کنیم که نقش تربیتی آن برای کودک حفظ شود.
وی افزود: کودکان سوژه هایی هستند. کودک همراه پژوهشگر و حتی خود پژوهشگر است پس اگر با او همراه نشده و از دید او اسباب بازی را نسازیم، فایده ای ندارد.
نوری تاکید کرد: در هر فعالیتی که پیرامون طراحی و ساخت اسباب بازی برای کودکان انجام می دهیم اگر بدون درک خواسته هایشان، محصولی را بسازیم، هیچگاه کودکان با آن محصول ارتباط برقرار نخواهند کرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نکته دیگر شناخت فلسفه کار است و اینکه از این اسباب بازی چه انتظاری داریم. فلسفه ما و چیستی و چرایی ما از ساخت این اسباب بازی چیست؟ اگر این را ندانیم، نمی توانیم اسباب بازی را در میدان یا در بازار نگه داریم.
نوری با تاکید بر بحث های زیست محیطی، گفت: توجه شود که اسباب بازی، آلودگی زیست محیطی نداشته باشد و به کودک آسیب نزند و از نظر قالب و محتوا قابل قبول باشد.
وزیر آموزش و پرورش درباره ماموریت های کانون در قبال تولیدکنندگان اسباب بازی در ایران، گفت: باید فعالان حوزه های دانش بنیان توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هدایت شوند و فلسفه کار در این زمینه برای آنها تبیین شود، نیاز کودک را بشناسند و بعد تولید کنند. البته در این بین متخصصانی داریم که از همین روش استفاده می کنند.
نوری درباره جایگاه اسباب بازی در نظام تعلیم و تربیت نیز عنوان کرد: ما باید یک نظام آموزش و پرورش شاد داشته باشیم و برای خلق شادی نیاز به ابزار داریم که یکی از آنها اسباب بازی است. در سند تحول بنیادین که یک رکن آن مدرسه شادی آفرین است، اسباب بازی نقش مهمی دارد.
عضو کابینه دولت مردمی به قدمت و ریشه ساخت اسباب بازی بومی و ملی در ایران اشاره کرد و توضیح داد: قدمت ساخت اسباب بازی در کشور ما دیرینه است است. خوشبختانه در کشورمان بیش از ۳ هزار عروسک داریم که هر کدام از آنها فلسفه ای در زندگی دارند. مجددا باید برای آنها سناریونویسی کنیم و از روی آنها محصولات جدید بسازیم.
نوری افزود: جامعه دانش بنیان از آموزش و پرورش به ویژه دانش آموزان رده های سنی پایین، شکل می گیرد به همین دلیل بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا به ساخت اسباب بازی روی آورده اند.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیشنهاد داد: باید یک مرکز رشد برای کارهای دانش بنیان راه اندازی کنیم و از همین امروز دنبال آن باشید. افرادی که ایده دارند در این مرکز دور هم جمع و برای آنها مربی تربیت کنید.
نوری با بیان اینکه این ساختمان را تبدیل به مرکز فن آوری یا «فن بازار» کنید،تصریح کرد: از افراد مستعد حمایت کنید تا وقتی کارشان راه افتاد به بازار کار هدایت شوند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید مجدد بر لزوم حمایت از استعدادهای جوان، توضیح داد: نباید مانعی سر راه جوانانی که دارای ایده و خلاقیت هستند، بگذاریم و مطمئن باشید اگر این حمایت ها اتفاق بیفتد، سال آینده می توانیم سهم بیشتری از نیاز بازار داخلی را پاسخ دهیم.
وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه جوانان و نخبگان کشور آمادگی، انرژی، توان و دانش لازم را دارند ولی مهم این است که در بخش های مختلف دولتی و حکومت از آنها حمایت کنیم و این همان دستوری است که رییس جمهور به صراحت عنوان کرده اند.