تدریس خصوصی dabidi سالانه 360 هزار نفر، تحت پوشش آموزش های سوادآموزی قرار می گیرند

سالانه 360 هزار نفر، تحت پوشش آموزش های سوادآموزی قرار می گیرند

به گزارش  مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز شاپور محمد زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت چهل و دومین  سالروز تأسیس نهضت سواد آموزی و آغاز هفته سوادآموزی برگزار شد، اظهار کرد: در مقایسه با قبل از انقلاب دستاوردهای خوبی داشتیم، طبق آخرین سرشماری در قبل از انقلاب، در گروه سنی بالای ۶سال ۴۷.۵درصد باسواد داشتیم و در گروه ۱۰تا ۴۹سال ۴۸.۸درصد با سواد وجود داشت.

 وی افزود:  فعالیت های خوبی طی این 42 سال اخیر انجام شده به طوری که میانگین با سوادی در گروه 10 تا 49 سال از 48 درصد قبل از انقلاب، اکنون به بیش از  97 درصد  افزایش یافته است. لذا میزان باسوادی در زنان 96 و مردان 98 درصد است.

محمدزاده تصریح کرد: با تلاش های صورت گرفته در بعد از انقلاب، اختلاف آمار بیسوادی  بین زنان و مردان را از 24 درصد قبل از انقلاب به کمتر از 7  درصد در سال 95 رسانده ایم.

وی گفت: 50 درصد از فعالیت های این سازمان در دوره تحکیم و در راستای تعمیق  و تثبیت سواد است تا از رجعت به بیسوادی جلوگیری شود.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی خاطرنشان کرد: در دوران کرونایی هرچند آموزش ها دچار مشکل شد اما به سرعت فعالیت را با شرایط جدید تطبیق دادیم و از تعطیلی آموزش ها جلوگیری کردیم.

محمد زاده از برگزاری کلاس های آموزش حضوری در نهضت سوادآموزی خبر داد و افزود: در دوران کرونایی، همواره آموزش های  تلویزیونی، رادیویی، سامانه تحت وب و  بهره مندی از ظرفیت شبکه شاد در دستور کار بوده است.

وی ادامه داد: سالانه حدود 10 درصد از سوادآموزان را اتباع خارجی تشکیل می دهند که اغلب تبعه افغانستان هستند.

 رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اضافه کرد: آمار باسوادی کشور،  در گروه سنی 15 تا 24 سال، حدود 6 درصد از میانگین جهانی بالاتر است و ایران  دارای رتبه 100 در بین کشور های جهان در حوزه سوادآموزی است هر چند آمار  ارائه شده ار سوی برخی کشورها دقیق نیست.

وی خاطرنشان کرد: تعداد 360 هزار نفر در سراسر کشور تحت پوشش آموزش های نهضت سوادآموزی قرار دارند و در حدود 10 درصد از آن ها را اتباع خارجی تشکیل می دهند.

محمدزاده اظهار کرد: مقدمه فعالیت در حوزه های مختلف سواد آموزی، پرداختن به سواد پایه است، بر اساس تعریف جدید یونسکو به کسی باسواد می گویند که بتواند با آموخته های خود زندگیش را تغییر دهد .

وی ادامه داد: بیش از 500 مرکز یادگیری در سراسر کشور فعالیت دارند که علاوه بر سواد پایه ای در حوزه سایر سوادها، مهارت ها و حقوق شهروندی و … با 40 عنوان فعالیت می کنند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، تصریح کرد:  بر اساس سرشماری  سال 95، حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر اظهار بیسوادی کردند که بیش از 350 هزار نفر از آن ها اتباع خارجی هستند.

وی اضافه کردند: از سال 90 به بعد افزایش مراکز ستادی را نداشته ایم و امور مربوط به نهضت سواد آموزی به اداره کل آمورش و پرورش سپرده شده است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جاری، تاکنون 30 هزار کلاس آموزشی سامان دهی شده است که اغلب سوادآموزان و همچنین آموزشیاران نهضت سواد آموزی  خانم ها هستند.

وی اضافه کرد: تمهیداتی اندیشیده ایم که هیچ فردی از آموزش بازنماند در حوزه سوادآموزی اگر فردی بیسواد باشد موظف هستیم تا آموزش‌ها را به آنان ارائه دهیم.

وی ادامه داد: بزرگ ترین چالش نهضت سواد آموزی، شناسایی و جذب بیسوادان است لذا از همه دستگاه ها و  نهادها انتظار می رود بیش از پیش در این حوزه با سازمان نهضت سوادآموزی همکاری کنند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، اظهار کرد: در تولید محتوا، تعداد40 عنوان کتاب با موضوعاتی از جمله؛ خانواده کار آفرین، راز موفقیت، مدیریت خانواده، آئین خوب زیستن، آشنایی با رایانه، زبان انگلیسی، نماز، سرباز وطن، همدلی، فرهنگ اسلامی و…  به چاپ رسیده است و در دسترس مراکز یادگیری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در بحث تحکیم سواد، 14 عنوان محتوای آموزشی تولید شده است که می توان به موضوعاتی مانند؛  زلزله و سیل، ایمنی کودک، بهداشت تغذیه، اخلاق در خانواده، کسب و کار، احکام بانوان، پیامبر اعظم (ص)، ورزش و سلامت، بخوانیم و بنویسیم، همراه با قرآن و …، اشاره کرد.

وی ادامه داد: هر استان به تناسب شرایط، یک طرح تشویقی برای بیسوادان درنظر دارد که اجرا می‌شود. تلاش داریم طرح نذر خدمت که وزیر آموزش و پرورش بر آن تاکید دارند را در سال ۱۴۰۱اجرایی کنیم.

شایان ذکراست؛ به مناسبت گرامیداشت هفته سوادآموزی نمایشگاهی از دستاوردها و محتواهای آمورشی سازمان نهضت در طبقه همکف این سازمان برپا شده است.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *