به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی در پاسخ به «ضرورت بازگشت به مدرسه و چرایی امتحانات حضوری»، اظهار کرد: با توجه به این که ضرورت داشته است تمام مدارس از اول آذر ماه فعالیت های حضوری خود را با رعایت شیوه نامه بهداشتی آغاز کنند و فرض بر این است که مدارس در ایام امتحانات نیز باز خواهند بود به تبع آن ارزشیابی از دانش آموزان حضوری خواهد بود.
وی افزود: در واقع ارزشیابی حضوری به مجاز بودن مدرسه به فعالیت حضوری وابسته است و نه به شیوه آموزشی که دانش آموزان در طول سال دریافت کرده اند. از نظر حرفه ای شیوه آموزش ارتباطی با شیوه ارزشیابی نداشته و ندارد البته ممکن است به دلیل شیوه آموزش و احتمال نارسایی راهبردها، مثلا در آموزش غیر حضوری با تشخیص معلم در درس معینی، ضریب دشواری یا ساده بودن سوالات متفاوت باشد اما در هر حال وقتی مدارس بر اساس مقررات قبل و در زمان امتحانات باز بوده و دانش آموزان نیز مجاز به حضور بوده اند، ضروری است ارزشیابی از دانش آموزان نیز به صورت حضوری انجام شود تا مدرسه و معلمان با اعتماد بیشتری در مورد کیفیت یادگیری دانش آموزان قضاوت کنند.
معاون آموزش متوسطه ادامه داد: از نظر ما ارزشیابی با هدف «سنجش میزان یادگیری دانش آموزان» و تصمیم گیری در مورد ادامه آموزش و فراهم ساختن فرصت های یادگیری بیشتر توسط معلمان انجام می شود و از این جهت ارزشیابی جزئی جدایی ناپذیر از فرآیند آموزش و یاددهی است.
وی با اشاره به این که به نظر می رسد وابسته کردن روش امتحان به حضوری یا غیر حضوری بودن آموزش ها، به دلیل نگرانی بعضی دانش آموزان از میزان یادگیری و گاه احساس عدم آمادگی برای یک ارزشیابی قابل اعتماد در شرایط حضوری است، تصریح کرد: متأسفانه اگر این باور ادامه پیدا کند و مدارس و خانواده ها در رفع این نگرانی به دانش آموزان، کمک نکنند، عدم آمادگی ذهنی و رفتاری این دسته از دانش آموزان در بازگشت به مدرسه و بهره مندی از فرصت های یادگیری پایدار، دانش آموزان را از قرار گرفتن در موقعیت های یادگیری اثر بخش تر دور نگه خواهد داشت و این موضوع اکنون و در آینده هیچگاه به سود دانش آموزان کشورمان نخواهد بود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس، تأکید کرد: دانش آموزان باید هر چه سریع تر برای بهره مندی از آموزش های حضوری و یادگیری مؤثرتر به آموزش های حضوری بپیوندند تا معلمان بتوانند با ارزشیابی های تکوینی به یادگیری آنها کمک بیشتری کنند و در فرصت باقی مانده تا شروع امتحانات نیم سال تحصیلی1401-1400، معلمان و خانواده ها بخشی از اختلال یادگیری دانش آموزان در ۲۰ماه گذشته راجبران کنند. در غیر اینصورت انباشتی از اهداف درسی که یادگیری آنها محقق نشده است، یادگیری دانش آموزان را برای همیشه متأثر خواهد ساخت و به تبع آن در آینده شاهد شکست تحصیلی و حتی ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان خواهیم بود.
کمرئی با بیان این که متأسفانه هنوز شدت تأثیر سوء این وقفه طولانی و این اختلال بزرگ، بر جامعه و بعضی خانواده ها، دانش آموزان و گاه بر بخش هایی از نظام آموزشی آشکار نشده و عمق این شکاف آموزشی عیان نگشته است، گفت: اگر جامعه و خانواده عمق آسیب وارد شده به دانش آموزان را در دوری طولانی مدت از مدارس، درک کنند؛ با بازگشایی مدارس و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص آموزش های حضوری، همراهی بیشتری خواهند کرد و حمایت ها برای تسهیل حضور دانش آموزان در مدارس از طرف همگان توسعه می یافت.
وی گفت: نتایج سنجش های ماه گذشته نشان می دهد علی رغم نمرات بالای کسب شده در جریان امتحانات غیر حضوری در دو سال گذشته، میزان یادگیری بسیاری از دانش آموزان در جریان ۲۰ماه وقفه ای که در فعالیت های حضوری بوجود آمد در همه دروس، به ویژه دروس علوم پایه ۵۰تا ۷۰درصد افت کرده است و این امر با توجه به تأثیر جدی که این دسته از دروس در یادگیری های بعدی دانش آموزان در پایه های بالاتر دارد؛ چشم انداز خوشایندی ارائه نمی دهد و باید عزمی ملی و برنامه ای منسجم در کشور برای بهبود یادگیری دانش آموزان و جبران عقب افتادگی های آنان پدید آید.