به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، سمانه شفیعی معلم 33 ساله با 14سال سابقه در دبستان فرهنگیان شهید بیگلی شهرستان زنجان درگفتگو با خبرنگار این مرکز در مورد عناوین کسبشده خود در زمان فعالیت خود در آموزشوپرورش گفت: کسب مقام برتر جشنواره تولید محتوای چند رسانهای، کسب مقام اول ناحیهای در رشته نهج البلاغه مسابقات نماز و عترت، کسب مقام برتر هیجدهمین برنامه معلم پژوهنده کسب مقام دوم استانی و مقام اول منطقهای در مسابقات پرسش مهر رشته مقاله پژوهشی، کسب مقام اول منطقهای و مقام دومی استانی در رشته شطرنج، کسب مقام دوم تنیس روی میز منطقهای کسب مقام پنجم دو صحرانوری انتخابی تیم استانی، از مهمترین افتخارات کسب شده در طول 14 سال است.
وی در خصوص فعالیتهای ویژهای که به دلیل آن معلم منتخب استانی شده است، تصریح کرد: فعالیتهایی نظیر برگزاری کارگاههای متعدد در زمینه تولید محتوا، مشاوره با دانش آموزان و اولیا، توجه به امور پرورشی دانش آموزان در کنار امور آموزشی، تهیه محتواهای آموزشی استاندارد و تعاملی، تولید محتوای تعاملی و آموزشی با نرمافزارهای مختلف، در اختیار دادن تجربیات و آموزشها به معلمان جدیدالورد و همکاران همپایه، آموزش تعاملی در هنگام آموزش غیرحضوری و استفاده از فعالیتهای آموزشی یادگیرنده محور، زندگی محور و بازی محور، از مهمترین فعالیتهایی است که در طول دوران خدمت انجام دادهام.
این خانم معلم افزود: به تمام معلمان جوان توصیه میکنم که اول از همه باید دیدگاه مثبتی به دانشآموزان و حرفه معلمی داشته باشیم. این شعار نیست باید عشق بورزیم به تک تک دانش آموزانی که تعلیم و تربیت آنها به ما سپرده شده است. به یاد داشته باشیم که معلمی باید یک تخصص باشد. معلمان باید متخصص تربیت باشند. برای کسب این تخصص و این رضایتمندی لازم است مطالعه کنیم و خود را با آخرین نظریات آموزشی و تربیتی به روز نگه داریم ممکن است کسی تحصیلات بالا داشته باشه اما متخصص نباشد. پس بخشی از امر سواد و بخشی دیگر ایمان است.
وی ادامه داد: همچنین بهعنوان یک معلم از مسئولان آموزشوپرورش در حوزههای آموزشی، تربیتی، اجرایی و تقاضا دارم؛ عدالت آموزشی برقرارگردد و دانش آموزان را با مدارس متنوع تفکیک نکینم. بر کیفیت آموزشهای ضمن خدمت افزوده شود و پیشنهاد میکنم آموزشها به صورت حضوری باشد نه مجازی و همین امر یعنی آموزش درست، یکی از راههای تخصصی کردن کار معلمی است. آموزشهای بومی محلی مورد توجه قرار گیرد و بر کیفیت وسایل آموزشی افزوده شود. آزمایشگاههای مدارس مورد توجه بیشتری قرار گیرد و فضای بیشتر و وسایل آموزشی بیشتری برای مجهز ساختن آن اختصاص داده شود. یکی از مهمترین اتفاقاتی که باید رخ دهد، این است که تراکم دانش آموزی در کلاسها کاهش پیدا کند. کلاس پر جمعیت انرژی معلم را میگیرد، طرحهای اثر بخشی که ارائه میشود را در یک کلاس استاندارد بیست نفره خیلی بهتر و نتیجه بخشتر میتوان اجرا کرد. بهسازی منابع انسانی و جذب استعدادهای برتر نیز در درجات اول تحول آفرینی در آموزش و پرورش قرار دارد.
معلم منتخب در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان سایر معلمان را به انجام فعالیتهای فوق برنامه و خدا پسندانه ترغیب کرد؟ گفت: روش الگویی و اسوهای، همان روشی که پیامبر(ص) انجام دادند. هر یک از مسئولین در ردههای مختلف مدیریتی چه پایین، چه میانی و چه دست بالا به این امرآگاه باشند و جزو سیاستهای اجرایی خود قرار دهند. البته فقط مسئولین نیستند، من معلم هم به نوبه خودم باید این احساس مسئولیت را داشته باشم و الگوی مناسبی برای همکاران خود باشم. تغییر از خود ما آغاز میشود حتی اگر به اندازه حرکتی کوچک باشد.
وی تصریح کرد: معلمان به عنوان روشنفکران جامعه باید در اجتماع و مسائل اجتماعی فعال باشند اینگونه آگاهی بخش به جامعه افزایش مییابد و شان و تاثیر معلم در جامعه شناخته میشود. معلم باید به عنوان انسانی قوی و تاثیرگذار شناخته شود. بخشی از وضعیت فعلی به علت عدم همراهی مناسب رسانههاست.