به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، احد محمدی آموزگار پایه دوم ابتدایی منطقه 4 تهران، با 13 سال سابقه تدریس در آموزشوپرورش است.
محمدی ضمن اشاره به اینکه شیوع کرونا و تعطیلی طولانیمدت مدارس، تقریبا باعث غافلگیری معلمان شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تعطیلات مدارس با این شرایط را برای اولین بار در سالهای خدمتم تجربه میکردم و در ابتدا برای من و همکارانم با بحران در آموزش همراه بود ولی خوشبختانه توانستیم با تلاش و تبادل اطلاعات همکاران از همان روزهای اول تعطیلی مدارس، بهترین راه را برای آموزش انتخاب کنیم.
وی با تأکید بر اینکه من ارتباط با دانش آموزان در فضای مجازی و آموزش در این بستر را از ماهها قبل، همزمان با آلودگی هوا آزموده بودم، ادامه داد: از اولین روزهای تعطیلات، با توجه به تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ادامه روند آموزش در زمان تعطیلات و اینکه آموزش تعطیل نیست، آموزشهای لازم را از طریق بستر فضای مجازی و در قالب فایلهای صوتی و یا تصویری به دانش آموزان ارائه میکردیم و خوشبختانه بعد از طی مدتزمانی کوتاه، من و همه همکارانم مسلط به تکنولوژی آموزشی و شبکههای آموزشی در بستر فضای مجازی شدیم و ویدئوهای درسی را در منزل ضبط و از طریق بستر فضای مجازی برای دانش آموزان ارسال میکردیم و تکالیفی را در رابطه با درس بر عهده آنها میگذاشتیم و از آنها میخواستیم تکالیفی را انجام دهند. دانش آموزان هم از طریق همان بستر تکالیف انجامشده را برای من، باز ارسال میکردند. همچنین به سؤالات آنها از طریق همان رسانه پاسخ داده میشد.
محمدی افزود: این روند آموزشی تا افتتاح سامانه شاد ادامه داشت و بعدازآن که به همت همکاران وزارتخانه سامانه آموزشی دانش آموزان (شاد) افتتاح شد و در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار گرفت. من و همکارانم با انسجام بیشتری به فعالیت در فضای مجازی و شبکه آموزشی شاد پرداختیم.
وی گفت: چون مطمئن بودم که به دلیل تعطیلات طولانی و ماندن دانش آموزان در منزل، طبیعتاً تحرک بچهها کمتر از قبل شده بود، بنابراین سعی میکردم همراه با تکالیف، فعالیتهای عملکردی، جذاب و شاد برای دانشآموزانم ارسال کنم تا آنها را به حرکت در منزل وادار کند.
محمدی با اشاره به پیگیری حضور تمام دانشآموزانش در کلاسهای مجازی، ادامه داد: در کلاس درس من 42 دانشآموز در حال آموزش هستند که در روزهای ابتدای آموزش در بستر فضای مجازی،40 نفرآنها در کلاس حضور داشتند و پس از پیگیری معلوم شد که 2 نفر از دانشآموزانم برای ورود به سامانه فضای مجازی مشکلدارند که خوشبختانه توانستم مشکل آنها را حل کنم و هماکنون تمام دانشآموزانم در بستر فضای مجازی از آموزشهای ارائهشده، بهره میبرند.
وی در خصوص ورود به شبکه آموزش بهعنوان مدرس شبکه گفت: از اواسط اسفند 98 با توجه به فراخوان آموزشوپرورش، برای تدریس در شبکه آموزش پذیرفته شدم و به تدریس درس فارسی مقطع دوم ابتدایی مشغول شدم. علاوه بر این چون آموزشهایی که در مدرسه به دانش آموزان آموزش میدادم، تلفیق بازیها با موارد آموزشی بود، از طرف آموزشوپرورش برای ساخت برنامههای ورزشی دانش آموزان دعوت شدم و توانستم 30 برنامه ورزشی و تحرکی مناسب منزل را برای دانش آموزان ضبط و از طریق شبکه دو سیما به دانش آموزان ارائه دهم.
محمدی بیان کرد: بهعنوان مربی و آموزگار پایههای پایین برای خودم قانونی داشتم که بهزور چیزی را به دانشآموز آموزش ندهم مگر آنکه دانشآموز به آن علاقهمند شده باشد در این مسیر که بتوانم علاقهمندیهای دانش آموزان را کشف کنم متوجه شدم که بازی زبان مشترک بین من و دانشآموزانم است که هر زمان موضوعی را متوجه نمیشدند زبانبازی به کمکم میآمد و بدون هیچ جروبحثی دانشآموز باعلاقه فراوان و خودبهخود مسیر یادگیری را طی میکرد.
وی با اشاره به سبک زندگی امروز گفت: در زندگیهای امروزی تحرک و فعالیت حرکتی بسیارکم شده، بنابراین برای جبران کمتحرکی دانش آموزان، تصمیم گرفتم آموزش را با بازیهای حرکتی تلفیق کنم. و به این صورت بازیهای حرکتی را طراحی کردم که ضمن آموزش به بچهها آنها را وادار به حرکت میکرد.
محمدی ادامه داد: با توجه به شرایط این روزها و ماندگاری بیشازحد بچهها در منزل، از همکارانم تقاضا دارم به شرایط روحی دانش آموزان بیش از آموزش اهمیت دهند. اگر دانشآموزی شاد باشد و روحیه بالا و پرنشاط داشته باشد قطعاً یادگیری بسیار بالاتر خواهد بود . از همکارانم تقاضا دارم در این روزها بچهها را درک کنند و فقط برنامههای آموزشی را دنبال نکنند و در کنار آموزش شرایط دانش آموزان را نیز در نظر بگیرند.