به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا رزاقی اظهار کرد: تعداد یک هزار و 357 مدرسه شاهد در دوره ابتدایی، متوسطه دوره اول، دوم و هنرستان شاهد فنی و حرفه ای و کاردانش در کشور وجود دارد که مسئولیت آنها با اداره کل امور شاهد و ایثارگران است.
وی افزود: تمامی مدارس شاهد در سراسر کشور به ایجاد سبک منسجم شناخته می شوند که تا کنون این سبک منسجم منجر به استاندار سازی مدارس شده است.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مدارس شاهد این اعتقاد جاری و ساری است که همه دانش آموزان واجد یادگیری و دارای استعدادهای مختلفی هستند که تحت تأثیر آن استعدادها، به توانایی هایی رسیده اند و قابلیت هایی دارند که نهفته است و با فعالیت های هدفمند مدرسه، می تواندآشکار شود.
رزاقی گفت: مدرسه یک «نهاد اجتماعی» است که اصلی ترین وظیفه آن اجتماعی کردن دانش آموزان است.
وی تصریح کرد: باورمند شدن دانش آموزان به مفاهیم و اصول اساسی دین و رسیدن به شناخت و ایمان، در بستری مناسب به نام مدرسه شکل می گیرد.
رزاقی کیفی سازی مدارس را یک اصل مهم در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: اگر مدرسه ای به واسطه نیروها، موقعیت، امکانات و فرآیندهایی که دانش آموزان در طراحی، اجرا و ارزیابی آن سهیم هستند، برای دانش آموزان جذاب بود می توان با اطمینان گفت؛ این مدرسه کیفی سازی شده است که در تمامی مدارس شاهد بر اصل جذابیت بسیار تاکید می شود.
وی با بیان این که «شوق انگیز شدن مدرسه» در مدارس شاهد اصل اول است، تصریح کرد: مدیر،معلم، فضا و تمامی امکانات در مدارس شاهد باید برای دانش آموزان ایجاد جذابیت کند و بستری فراهم شود تا کیفیت تحصیلی دانش آموزان و مدرسه ارتقا یابد.