تدریس خصوصی dabidi میزان «فعالیت خیّرین»، «خیریه ها» و «خدمت داوطلبانه»، شاخص هایی برای سنجش سطح «انسجام و مشارکت اجتماعی» در جامعه هستند

میزان «فعالیت خیّرین»، «خیریه ها» و «خدمت داوطلبانه»، شاخص هایی برای سنجش سطح «انسجام و مشارکت اجتماعی» در جامعه هستند

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حمید طریفی حسینی؛ در همایش سالانه انجمن حامیان دانش آموزان استثنایی کشور ضمن تقدیر از خیرین عضو این انجمن، اظهار کرد: خیرین، در مسیر تحقق اهداف، همواره در کنار آموزش و پرورش قرار داشته اند و خیرین مدرسه ساز،  بهترین نقطه را برای کار خیر و سرمایه گذاری، انتخاب کرده اند.

طریفی حسینی  با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص آموزش و پرورش گفت: مقام معظم رهبری( مدظله العالی) در خصوص آموزش و پرورش به این نکته اشاره دارند که «آموزش و پرورش جزو آن بخش هایی است که جز با کمک و همیاری و دلسوزی مردم نمی تواند اداره شود» و این بدان معنی است که تأثیر مشارکت مردم در نظام آموزش و پرورش از مشارکت  تمامی بخش ها بالاتر است.

وی با بیان این که نظام یافته ترین و گسترده ترین فعالیت های خیرخواهانه سطح کشور را در آموزش و پرورش شاهد هستیم، گفت: نمونه بارز این مشارکت را در دو سال گذشته در ایام کرونا و در دو امر حاکمیتی «سلامت» و «آموزش و پرورش» از سوی خیّرین شاهد بوده ایم.

وی افزود: میزان فعالیت خیّرین، خیریه ها و خدمت داوطلبانه، شاخص هایی برای سنجش سطح انسجام و مشارکت اجتماعی در جامعه هستند  و هر چقدر این فعالیت ها بیشتر باشد  سطح «توسعه یافتگی» جامعه به لحاظ مشارکت اجتماعی هم بالاتر می رود.

طریفی حسینی رویکرد وزارت آموزش و پرورش را «مردمی سازی» امور دانست و گفت: فعالیت خیرین، که  بخشی از ظرفیت مردمی هستند فقط در حوزه «مدرسه سازی» نباید محدود شود؛ بلکه باید از ظرفیت خیّرین و آحاد مردم جامعه در همه سطوح نظام تعلیم و تربیت به ویژه در اداره امور مدرسه، نهایت استفاده را برد.

وی با اشاره به نیازهای آموزش و پرورش استثنایی گفت: بر اساس آمایش ملی که در سال ۱۳۹۸در حوزه نیازمندی های آموزش و پرورش استثنایی انجام شد؛۲۱۰مدرسه برای رسیدن به حداقل استانداردها نیاز بود که از این تعداد تاکنون تفاهم نامه ساخت ۱۱۶مدرسه با مشارکت سازمان نوسازی مدارس و خیرین بسته شده است و ساخت ۹۴مدرسه دیگر نیازمند مشارکت خیرین است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با بیان این که حوزه مدرسه یاری از رویکرد های جدید وزارت آموزش و پرورش است، گفت: یکی از نیازمندی های اساسی دانش آموزان با نیازهای ویژه و مدارس استثنایی، تجهیزات توان بخشی و آموزشی است که در سال ۱۴۰۰برای این موضوع ۳۳۴میلیارد تومان پیش بینی شده است و از این مبلغ تاکنون، خیرین ۳۱میلیارد تومان کمک کرده اند و مجلس نیز ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات توان بخشی در نظر گرفته است.

وی افزود: امید است خیّرین با روحیه جهادی خود به این بخش هم توجه ویژه ای داشته باشند تا بخشی از نیازهای دانش آموزان استثنایی مرتفع شود.

طریفی حسینی، «حاکمیت»، «خانواده»، «رسانه» و «سازمان های مردم نهاد» را چهار رکن اصلی یاری دهنده نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: تشکل های مردمی و  مردم به خوبی وظیفه خود را در قبال آموزش و پرورش، انجام می دهند و وظیفه دولت و آموزش و پرورش این است که موانع مشارکت مردم را مرتفع کرده و مشارکت مردم به ویژه خیّرین را در امر آموزش و پرورش  تسهیل نمایند.

وی با بیان این که ۲۰درصد مدارس استثنایی نیاز به بازسازی، ایمن سازی و مناسب سازی دارند، گفت: ایمن سازی این مدارس نیز نیازمند مشارکت خیّرین در سراسر کشور است تا شاهد مدارسی ایمن و مناسب سازی شده برای دانش آموزان با نیازهای ویژه باشیم.

طریفی حسینی با بیان این که نظام آموزش متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای با رویکرد آماده سازی دانش آموزان برای اشتغال و مهارت آموزی در آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده است، گفت: با همه این فعالیت ها، باز هم  دانش آموزان استثنایی بعد از فراغت از تحصیل رها می شوند در صورتی که این دانش آموزان نیازمند اشتغال، توانمند سازی و آماده شدن برای زندگی بعد از تحصیل هستند و در این حوزه نیز نیازمند یاری خیرین هستیم و دست آنها را به گرمی می فشاریم.

وی افزود: وزارت علوم اعلام آمادگی کرده است که  نظام آموزش عالی خاص برای دانش آموزان استثنایی تدوین نماید و یکی از مقدمات حضور این دانش آموزان در دانشگاه ها خوابگاه های مناسب سازی شده است که در این حوزه هم خیرین می‌توانند یاری گر افراد با نیازهای ویژه باشند.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *