به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حمید طریفی حسینی؛ در همایش سالانه انجمن حامیان دانش آموزان استثنایی کشور ضمن تقدیر از خیرین عضو این انجمن، اظهار کرد: خیرین، در مسیر تحقق اهداف، همواره در کنار آموزش و پرورش قرار داشته اند و خیرین مدرسه ساز، بهترین نقطه را برای کار خیر و سرمایه گذاری، انتخاب کرده اند.
طریفی حسینی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص آموزش و پرورش گفت: مقام معظم رهبری( مدظله العالی) در خصوص آموزش و پرورش به این نکته اشاره دارند که «آموزش و پرورش جزو آن بخش هایی است که جز با کمک و همیاری و دلسوزی مردم نمی تواند اداره شود» و این بدان معنی است که تأثیر مشارکت مردم در نظام آموزش و پرورش از مشارکت تمامی بخش ها بالاتر است.
وی با بیان این که نظام یافته ترین و گسترده ترین فعالیت های خیرخواهانه سطح کشور را در آموزش و پرورش شاهد هستیم، گفت: نمونه بارز این مشارکت را در دو سال گذشته در ایام کرونا و در دو امر حاکمیتی «سلامت» و «آموزش و پرورش» از سوی خیّرین شاهد بوده ایم.
وی افزود: میزان فعالیت خیّرین، خیریه ها و خدمت داوطلبانه، شاخص هایی برای سنجش سطح انسجام و مشارکت اجتماعی در جامعه هستند و هر چقدر این فعالیت ها بیشتر باشد سطح «توسعه یافتگی» جامعه به لحاظ مشارکت اجتماعی هم بالاتر می رود.
طریفی حسینی رویکرد وزارت آموزش و پرورش را «مردمی سازی» امور دانست و گفت: فعالیت خیرین، که بخشی از ظرفیت مردمی هستند فقط در حوزه «مدرسه سازی» نباید محدود شود؛ بلکه باید از ظرفیت خیّرین و آحاد مردم جامعه در همه سطوح نظام تعلیم و تربیت به ویژه در اداره امور مدرسه، نهایت استفاده را برد.
وی با اشاره به نیازهای آموزش و پرورش استثنایی گفت: بر اساس آمایش ملی که در سال ۱۳۹۸در حوزه نیازمندی های آموزش و پرورش استثنایی انجام شد؛۲۱۰مدرسه برای رسیدن به حداقل استانداردها نیاز بود که از این تعداد تاکنون تفاهم نامه ساخت ۱۱۶مدرسه با مشارکت سازمان نوسازی مدارس و خیرین بسته شده است و ساخت ۹۴مدرسه دیگر نیازمند مشارکت خیرین است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با بیان این که حوزه مدرسه یاری از رویکرد های جدید وزارت آموزش و پرورش است، گفت: یکی از نیازمندی های اساسی دانش آموزان با نیازهای ویژه و مدارس استثنایی، تجهیزات توان بخشی و آموزشی است که در سال ۱۴۰۰برای این موضوع ۳۳۴میلیارد تومان پیش بینی شده است و از این مبلغ تاکنون، خیرین ۳۱میلیارد تومان کمک کرده اند و مجلس نیز ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات توان بخشی در نظر گرفته است.
وی افزود: امید است خیّرین با روحیه جهادی خود به این بخش هم توجه ویژه ای داشته باشند تا بخشی از نیازهای دانش آموزان استثنایی مرتفع شود.
طریفی حسینی، «حاکمیت»، «خانواده»، «رسانه» و «سازمان های مردم نهاد» را چهار رکن اصلی یاری دهنده نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: تشکل های مردمی و مردم به خوبی وظیفه خود را در قبال آموزش و پرورش، انجام می دهند و وظیفه دولت و آموزش و پرورش این است که موانع مشارکت مردم را مرتفع کرده و مشارکت مردم به ویژه خیّرین را در امر آموزش و پرورش تسهیل نمایند.
وی با بیان این که ۲۰درصد مدارس استثنایی نیاز به بازسازی، ایمن سازی و مناسب سازی دارند، گفت: ایمن سازی این مدارس نیز نیازمند مشارکت خیّرین در سراسر کشور است تا شاهد مدارسی ایمن و مناسب سازی شده برای دانش آموزان با نیازهای ویژه باشیم.
طریفی حسینی با بیان این که نظام آموزش متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای با رویکرد آماده سازی دانش آموزان برای اشتغال و مهارت آموزی در آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده است، گفت: با همه این فعالیت ها، باز هم دانش آموزان استثنایی بعد از فراغت از تحصیل رها می شوند در صورتی که این دانش آموزان نیازمند اشتغال، توانمند سازی و آماده شدن برای زندگی بعد از تحصیل هستند و در این حوزه نیز نیازمند یاری خیرین هستیم و دست آنها را به گرمی می فشاریم.
وی افزود: وزارت علوم اعلام آمادگی کرده است که نظام آموزش عالی خاص برای دانش آموزان استثنایی تدوین نماید و یکی از مقدمات حضور این دانش آموزان در دانشگاه ها خوابگاه های مناسب سازی شده است که در این حوزه هم خیرین میتوانند یاری گر افراد با نیازهای ویژه باشند.