به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی پارسانیا در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، تحول را امری اجتنابناپذیر، عنوان و اظهارکرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، آموزش و پرورش یک نظام وارداتی و کهنه است و در حال حاضر پاسخگوی مسائل بومی و به روز ما، نیست.
وی تحول در آموزش و پرورش را یک مطالبه اجتماعی برشمرد و افزود: شرایط محیطی و تحولات در فضای مجازی به گونهای است که اگر خودمان تحول را کلید نزنیم فضای غیررسمی، تحولی را که جهت آن مشخص نیست، برما تحمیل خواهند کرد.
پارسانیا ادامه داد: تشکیل قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین، ساماندهی نیروی انسانی، پیگیری طرح رتبه بندی، تشکیل قرارگاه محرومیت زدایی و فضای مجازی، تاکید بر تربیت شش ساحتی، یکپارچهسازی سامانهها، و … همگی نشان از عزم وزیر آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین دارد.
مشاور وزیر در اجرایی سازی سند تحول بنیادین، قرارگاه اجرای سند تحول را محلی برای تنظیمگری، راهبری و هماهنگی واحدهای مختلف در اجرای سند تحول دانست و خاطرنشان کرد: الگوی اجرای سند تحول در حال طراحی است و تا پایان سال نهایی میشود در این الگو تلاش میشود مفاد سند تحول، اولویت گذاری و راهکارها و اقدامات تحول آفرین در اولویت اجرایی قرار گیرند.
وی ادامه داد: ذیل اولویتها، کلان برنامههایی نیز درحال طراحی است که با مشارکت معاونتها و ادارات کل، تربیت 6 ساحتی در مدارس عملا محقق میشود برای این منظور، مناطقی به عنوان مناطق داوطلب تحول، پیشتاز اجرای سند خواهند شد و به تدریج در تمام کشور بسط خواهد یافت.
پارسانیا، گفتمان سازی تحول را از مهمترین اقدامات برای اجرایی سازی سند تحول دانست و افزود: به کارگیری ظرفیت رسانه در اجرای سند؛ تجلی یافتن مفاد سند تحول در گفتار و برنامههای مدیران از جمله موارد گفتمانسازی در حوزه تحول است. البته باید توجه داشت که آموزش معلمان و مدیران به معنی گفتمان سازی تحول نیست.
وی با بیان این که اجرای سند تحول در استانها، اقتضائاتی دارد، ادامه داد: در استانها باید میدان را برای جوانان تحولخواه باز کرد تا از خلاقیت آنها، بهرهمند شویم. اگر این نیروهای جوان به کار گرفته نشوند سند تحول شکست خواهد خورد. هر استان در پایان دولت سیزدهم، باید حداقل 5 مدیرکل40 ساله تحویل دولت چهاردهم دهد.
مشاور وزیر در اجرایی سازی سند تحول بنیادین، بر تربیت مدیران جوان، متخصص و خلاق، در استانها تاکید و عنوان کرد: داشتن برنامه عملیاتی، ضرورتی است که استانها باید به آن توجه کنند لذا هر استان نیازمند یک سند تحول استانی است که در کوتاهترین زمان تدوین شود البته سند استانی بایدکوتاه، عملیاتی و ناظر به اولویتهای برنامه وزیر باشد.
وی اضافه کرد: مشارکت جدی مدیران کل در ترویج مفاهیم کلیدی و برنامههای سند تحول، سومین برنامه در اجرای سند تحول است.
پارسانیا در پایان از مدیران کل آموزش و پرورش استانها خواست تا یک نفر را به عنوان رابط قرارگاه به حوزه ستادی معرفی کنند تا امور مربوط به سند تحول بنیادین به جد پیگیری شود.