به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پروش، یوسف نوری در آیین اختتامیه پنجاه و یکمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در سینما فلسطین با گرامیداشت یاد و خاطره معلمان و دانشآموزان شهید به ویژه شهدایی همانند شهید لندی که آگاهانه جان خود را در مسیر آرمانهای نظام جمهوری اسلامی نثار کردند، اظهار کرد: برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند حرکتهای نوین هستیم لذا «هنر» یکی از مهم ترین و رساترین ابزار برای انتقال پیام تربیت است.
وی افزود: هنر را میتوان به عنوان تصویری از عالم معنا ترسیم کرد، چنان که حضرت امام(ره) هنر را دمیدن روح تعهد در کالبد انسانها ترسیم کرده اند، جشنواره فیلم رشد نیز رابطه بین هنر و تربیت است و این رابطه دیرینه ترین رابطه و در دنیا ثبت شده است.
نوری تصریح کرد: هنر در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی افراد و به ویژه در نظام تعلیم و تربیت جایگاه ویژه ای دارد همچنین سواد هنری در برنامه درسی آورده شده است. استعدادهای دانشآموزان خلاق در این زمینه شکوفا و نقدپذیری و شاخصهایی در افراد نمایان میشود.
وی با تأکید براین که باید بر روی سواد مفهومی، عملکردی و چند بعدی بیش از پیش کار شود، خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین یکی از ساحتهای شش گانه تربیت، ساحت تربیت هنری و زیباشناختی است. باید استعدادیابی در سواد هنری و زیباشناختی انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رویکرد ساحت تربیتی موضوع محور در قالب تولید هنر و نقد هنر با ۴رویکرد است که مهم ترین رویکردش، احساس و معناست.
وی افزود: هنر آفرینش براساس نظام معیار اسلامی است به گونه ای که مخاطب را آزرده نکند. این موضوع باید در برنامه درسی باشد؛ اما یکی از راههای حصول این یادگیری فیلم است.
عضو دولت مردمی عنوان کرد: باید صنعت سینما را بشناسیم و حوزههای مطالعاتی فیلم را بدانیم؛ فلسفه فیلم نیز اهمیت دارد و باید به پرورش تفکر و خلاقیت متربی بینجامدودر راستا باید پلتفرمی برای فیلمهای پخش شده داشته باشیم تا استعدادیابی در این حوزه صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه باید دانشآموزان را توانمند کنیم تا توانمند رشد کنند، ادامه داد: در این صورت هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسانها میشود