به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در نشست صمیمی با معلمان منتخب سیستان و بلوچستان، با تأکید بر این که تعلیم و تربیت موضوع مهم و گسترده ای است، اظهار کرد: با تدوین سند تحول بنیادین، کار بزرگی در حوزه سیاست گذاری در نظام تعلیم و تربیت انجام شد.
وزیر آموزش و پرورش «تربیت تمام ساحتی» دانش آموزان را مصداق بارز مفهوم «حکمت» عنوان کرد و گفت: فراهم کردن فرصت های یادگیری برای همه دانش آموزان به عنوان یکی از اهداف سند تحول بنیادین، هنر معلمان است.
نوری تصریح کرد: تربیت تمام ساحتی به معنای سواد چند بعدی دانش آموزان است و تربیت افرادی که در این استان برای حفاظت از امنیت کشور، شهید میشوند، نمونه بارز این نوع تربیت است.
وی با بیان این که معلمی عشق است و اگر شغل است؛ شغل انبیاست، ادامه داد: موضوع «رتبه بندی معلمان» یک فرصت است که موجب می شود کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس ارتقا یابد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مشکلات خاص آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان، اشاره کرد و گفت: رشد جمعیت این استان ۷برابر میانگین کشوری است و این موضوع کار را خیلی سخت می کند.
نوری با اشاره به مشکلات آموزش مجازی در مدارس، خاطر نشان کرد: در یادگیری ترکیبی به «آموزش» و «الگوی خاص» نیاز داریم، چرا که اکثر معلمان و اولیا بدون اطلاعات و آگاهی لازم با موضوع یادگیری ترکیبی مواجه شده اند.
وی ادامه داد: نتیجه همه اقدامات و فعالیت های انجام شده در آموزش و پرورش باید در مدرسه دیده شود و به همین دلیل نگاه ما فقط باید به مدرسه و معلم باشد.
نوری بر ادامه فعالیت حضوری مدارس تأکید کرد و خطاب به معلمان و مدیران گفت: باید مدارس را باز نگه داریم.
وی در بخش دیگری به لزوم پرداخت به موقع حق التدریس معلمان تأکید کرد و گفت: دوره های ضمن خدمت باید نتیجه عملی در کار معلمان داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین بر حل برخی مشکلات از جمله کمبود فضا و مکان در دانشگاه فرهنگیان با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها تأکید کرد و افزود: تعامل با سایر دستگاهها و نهادها موجب موفقیت و پیشبرد اهداف آموزش و پرورش می شود.
نوری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: گزینش و انتخاب معلم باید به روشی صحیح و اصولی انجام شود و نیروهایی که انتخاب میشوند باید آموزش های لازم برای انجام کار حرفه ای را دریافت کنند.
وی در پاسخ به دغدغه معلمان و دانش آموزان سیستان و بلوچستان در خصوص عدم دسترسی کتب درسی چاپ جدید در این استان، گفت: کتابهای چاپ جدید باید به موقع به این استان وارد شود و این مشکل بررسی و پیگیری شود.
وزیر آموزش و پرورش از سه برابر شدن سرانه مدارس مناطق مرزی و محروم خبر داد و گفت: این اقدام با هدف اجرای «عدالت ترمیمی» انجام شده است.
نوری با تشکر از خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار خطاب به مدیران مدارس گفت: سعی کنید در هر جایی برای مدرسه خود یک حامی پیدا کرده و با بخشهای مختلف ارتباط برقرار کنید چرا که مدرسه کانون تربیتی محله است.