سهم اعتبارات آموزش فنی وحرفه ای از بودجه عمومی دولتی در کل روند نزولی داشته و به زیر یک درصد افت کرده است. – به گزارش خبرگزاری مهر ، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در آذر 1401 طی گزارشی به بررسی کیفیت آموزش های فنی وحرفه ای در ایران پرداخته که آنچه در زیر می آید بخش هایی از این گزارش درباره آموزش های مهارتی وزارت آموزش و پرورش است. تعداد هنرستان ها و رشته ها آموزش فنی وحرفه ای رسمی در وزارت آموزش وپرورش در دوره متوسطه دوم در دو شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش ارائه می شود. طبق این گزارش، در سال تحصیلی 1400-1399، 2567 هنرستان شامل 42 رشته تحصیلی در شاخه فنی وحرفه ای و 4437 هنرستان شامل 165 رشته تحصیلی در شاخه کاردانش دایر بوده است. رشته های تحصیلی کاردانش مبتنی بر شغل طراحی شده اند و هنرجویان با کسب مهارت های مربوط به یک شغل مشخص، آمادگی ورود به آن را پیدا می کنند؛ در حالی که رشته های تحصیلی شاخه فنی وحرفه ای مبتنی بر حرفه هستند و شایستگی های مربوط به چند شغل مشابه و مرتبط به هم را در بر می گیرند. از این رو تعداد رشته های تحصیلی کاردانش نسبت به فنی وحرفه ای بیشتر است. هنرجویان آن طور که در این گزارش آمده در بازه زمانی مورد نظر، تعداد هنرجویان کاردانش نزولی و تعداد هنرجویان فنی وحرفه ای صعودی بوده است.
منبع خبر: مهر
دسته بندی خبر: سیاسی
وضعیت آموزش فنی و حرفه ای در ایران
Categories: