به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی؛ در مراسم اختتامیه اولین جشنواره تجارب و ایدههای برتر اردویی و اردوگاهی که صبح امروز در کانون شهید مفتح منطفه ۳تهران برگزار شد؛ ضمن تشکر از دست اندرکاران و داوران برگزاری این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره اقدام ارزشمندی بود که برگزار شد؛ در دوران خدمتم در حوزه پرورشی سعی کردیم با توجه به اهمیت این موضوع، جای خالی آن را پر کنیم.
وی افزود: این جشنواره از منظر مدیریت دانش و جمع آوری دانش مدیریتی که امروز به عنوان گنجینه ارزشمند مورد استفاده دست اندرکاران است، اهمیت دارد.
کاظمی بیان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای این که دانشآموزان را به اهداف طراحی شده نزدیک کند، راهبرد ایجاد موقعیتهای تربیتی را مطرح کرده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش، تأکید کرد: برای ایجاد تربیت به معنای نهادینه شدن ارزشها باید موقعیتهای تربیتی ایجاد شود هیچ موقعیت تربیتی برای دانش آموزان اثرگذارتر و ماندگارتر از اردو نیست. آموزههای پیدا و پنهان در اردو در مراوده با مربی اردو و دانشآموزان یاد گرفته میشود که ماندنی و لذت بخش است.
وی با بیان این که جایگاه اردو از منظر سند تحول به عنوان یک موقعیت تربیتی رشد دهنده است، ادامه داد: اردوهای راهیان نور یکی از اردوهای ارزشمند تربیتی است؛ ضروری است در دوره جدید به بحثهای تربیتی بیشتر توجه کنیم اردوها باید هدفمند و منطبق با اهداف دورههای تحصیلی باشند لذا باید معلمان و مربیان را به این حوزه مرتبط کنیم تا برای هر اردو یک طراحی و برنامه مبتنی بر اهداف درسی داشته باشند.
کاظمی عنوان کرد: در مجموعه برنامهها نیازمند زیرساختها و الزاماتی هستیم که باید محقق شود؛ در طرح جامع تحول در اردوها و اردوگاهها باید خلاهای قانونی پر شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: باید این رخداد یک فرصت ارزشمند باشد و یک هیأت اندیشه ورز قوی شکل بگیرد تا به تعالی و تکامل این جشنواره کمک و بخشهایی از خلأها را پر کند.
وی گفت: رویکرد نظام تعلیم و تربیت نسبت به زیست بوم جدید باید مورد توجه معاونت پرورشی و فرهنگی باشد. شکل گیری، شکل دهی و طراحی و اجرای اردوها در فضای مجازی مهم است.
کاظمی با طراحی این سوال که آیا اردوگاهها جذابیت لازم را برای دانشآموزان دارند، ادامه داد: در اردوگاهها باید کار شود تا اتفاقات خوبی رقم بخورد. ساختار اردوگاهها باید به کانونهای آموزش و تربیت تبدیل شود. لذا میتوان در داخل اردوگاهها پارکهای مختلفی تعریف کرد. بهترین پارکهای علمی و فناوری و پارکهای مذهبی را میتوان برای تربیت ساحتهای مختلف دانشآموزان ایجاد کرد.