تدریس خصوصی dabidi تحقق «مدرسه صالح» و «تربیت دانش آموز تمام ساحتی» در تراز سند تحول بنیادین، از جدی ترین برنامه های آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است

تحقق «مدرسه صالح» و «تربیت دانش آموز تمام ساحتی» در تراز سند تحول بنیادین، از جدی ترین برنامه های آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری با حضور در شبکه آموزش،  برنامه «به وقت ایران»، با موضوع «تبیین برنامه های آموزش و پرورش در دوره جدید» در خصوص اجرای سند تحول بنیادین، اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید سندی فرادستی است که حاصل زحمات زیاد صاحبنظران و مورد تأیید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است که متأسفانه با گذشت 10 سال از آن، هنورز اجرا نشده است و امروز باید استقرار این سند مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در همین راستا، سال گذشته مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند؛ برنامه اجرای این سند باید نوشته شود.

نوری با بیان این که سند تحول مدرسه‌ای باید مدنظر قرار گیرد، افزود: «مدرسه صالح»، مدرسه ای است که دانش‌آموزان را برای موقعیت‌های یادگیری آماده  و استعدادهای دانش‌آموزان را در ساحت‌های شش‌گانه شکوفا می کند، بخش اعظم کار این مدرسه، مشارکت است و رسیدن به «مدرسه صالح» یکی از برنامه‌های جدی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به معضل کنکور در جامعه امروز گفت: متأسفانه در سال های اخیر به دانش آموزان به عنوان کنشگران اجتماعی نگاه نکرده ایم و آموزش و پرورش با تمام توان خود تلاش می کرد تا دانش آموزان را برای موفقیت در کنکور آموزش داده و آماده کند. اگر از این زاویه به آموزش و پرورش نگاه کنیم؛ نظام تعلیم و تربیت به طور طبیعی، تبدیل به «نظامی تک ساحتی» خواهد شد و مدارس تنها «آموزش محور» می‌شوند در صورتی که بر طبق سندتحول بنیادین مدارس باید «کارآفرین» باشند.

وی با اشاره به برگزاری امتحانات دی ماه مدارس به صورت حضوری و بازگشایی حضوری مدارس کشور بر اساس دستور رییس جمهور و صلاحدید ستاد ملی کرونا گفت: کاری که در جمهوری اسلامی ایران، در بین کشورهای منطقه، برای واکسیناسیون و بازگشایی حضوری مدارس انجام شد، بی‌نظیر بود. بیش از  ۹۴ درصد معلمان دز اول و بیش از 83 درصد آنان دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند. همچنین تعداد زیادی از دانش آموزان 12 تا 18 سال نیز واکسن کرونا را دریافت کرده اند. بنابراین زمینه حضور دانش‌آموزان در کلاس درس فراهم شده است و در همین راستا، امتحانات دانش آموزان در دی ماه نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

وی با اشاره به کاهش استفاده دانش آموزان از شبکه شاد در زمان حضور آنها در مدارس، گفت: به دلیل حضور دانش آموزان در مدارس، میانگین استفاده دانش آموزان از شبکه شاد به ۴۴ دقیقه در روز رسیده است که پیش از این بیش از ۹۰ دقیقه در روز بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: رکن رکین آموزش و پرورش برای ارائه خدمات به دانش آموز و در بحث تربیت شایسته دانش آموزان، قطعاً «معلم» است. امروزه متأسفانه شاهد هستیم که ورود معلم، در سال های اخیر به آموزش و پرورش به غیر از دانشگاه تربیت معلم و تربیت دبیر شهیدرجایی، از روش های دیگر هم اتفاق می افتاد که این به نفع نظام آموزش و پرورش کشور نبود و برخی از این معلمان صلاحیت لازم را برای تربیت دانش آموزان نداشتند، به همین دلیل و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، قرار شد ورود معلمان تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم باشد زیرا این دانشگاه ها موظف هستند افراد را برای تعلیم و تربیت آماده کنند؛

وی افزود: البته در رشته هایی که به آنها نیاز داریم و آن رشته ها را در این دانشگاه ها نداریم؛ اجازه ورود و جذب معلمان از طریق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان صادر شده است.

نوری گفت: بر اساس فراخوانی که به زودی از طریق وزارت آموزش و پرورش خواهیم داد، قصد جذب ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از علاقه مندان به حرفه معلمی را که در سایر دانشگاه ها تحصیل کرده اند، برای آموزش معلمی در مناطق محروم داریم.

نوری ضمن اشاره به طرح مدرسه هوشمند، اظهار کرد: طرح هوشمندسازی مدارس را از سال های 90 و 91 آغاز کردیم و در سال ۱۳۹۲ طرح توزیع تبلت در برخی مدارس تهران به صورت پایلوت اجرا شد که با انتقاد برخی از افراد روبرو شد و در نهایت به محض ورود کرونا، مجبور شدیم از همان طرح استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاش شبانه روزی معلمان در زمان کرونا گفت: به واسطه کرونا جهشی به سمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش‌ داشتیم و خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که هم معلمان و هم دانش‌آموزان تولید محتوا می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که ۵ درصد مدارس ما کدنویسی را آغاز کردند، گفت: این اتفاق بسیار خوبی است که توانستیم رقم بزنیم و می تواند ما را یک قدم در رسیدن به اهداف سند، به جلو هدایت کند.

نوری با اشاره به اهمیت رسانه در نظام تعلیم و تربیت گفت: در فلسفه تربیت جمهوری اسلامی، رسانه یکی از ارکان نظام تعلیم و تربیت است و ما باید با رسانه ‌ها تعامل داشته باشیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش بیشترین تاثیر را در ارزش افزوده و بخش‌های اقتصادی دارد. آموزش و پرورش در بهداشت، فرهنگ و اجتماع تاثیر زیادی دارد. امروز شاهد هستیم که دانش‌آموزان، پروتکل‌های بهداشتی را بیش از بزرگسالان رعایت می‌کنند؛ این امر نشان می‌دهد که بچه‌ها در سواد سلامت پیش قدم هستند که این موضوع موجب افزایش GDP می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام رصد و پایش ما به اداره امتحانات تبدیل شده است در‌صورتی که باید جهش پید‌ا کند و به مرکز ارزشیابی و کنترل کیفیت تبدیل شود. در بخش کنترل کیفیت، رصد باید مدنظر باشد.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *