تدریس خصوصی dabidi خروجی پایگاه قهرمانی دانش‌آموزی، ورودی تیم‌های ملی خواهد بود

خروجی پایگاه قهرمانی دانش‌آموزی، ورودی تیم‌های ملی خواهد بود

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از ایرنا، صادق ستاری‌فرد؛ اظهار کرد: اجرایی شدن ابعاد متنوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اولویت اول ما است. در این خصوص و با الهام از طرح «هدایت تحصیلی» مفهوم «هدایت ورزشی» مد نظر است. در این طرح دانش‌آموزان مستعد ورزشی در رشته‌های مختلف شناسایی شده و در یک برنامه با ساختار منظم و مدون، هدایت و به سمت ورزش قهرمانی سوق داده خواهند شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف از این اقدام، خروجی ورزش دانش‌آموزی، هدایت درست آنان به تیم‌های ملی کشورمان است تا از این طریق در بُعد ورزش قهرمانی،‌ نخبه‌پروری تسهیل شود و به سالم‌سازی فضای ورزش کشور کمک کند.

وی ادامه داد: انجام این کار مستلزم مدیریت نیروی انسانی و ساختار مناسب است تا در کنار توجه به تربیت نیروی انسانی با راه‌اندازی پایگاه قهرمانی و آکادمی‌های ملی در راستای مدیریت و هدایت استعدادهای ورزشی بتوانیم گام برداریم. انجام این طرح باید مبتنی بر آمایش ورزشی، متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه و استان باشد.

ستاری‌فرد گفت: در این اقدام دانش‌آموزان را باید به ۲گروه تقسیم‌بندی کرد؛ گروه نخست کسانی هستند که با استفاده از مقوله تربیتی ورزش، به دنبال کسب منزلت، ارزش اجتماعی و احیاناً مقام ورزشی و قهرمانی هستند و گروه دوم دانش ‌آموزانی هستند که با رویکرد سلامت محوری به کارکرد ورزش، بُعد سلامت جسمی و بدنی خودشان را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: در معاونت تربیت بدنی و سلامت و فدراسیون ورزش دانش‌آموزی به دنبال آن هستیم با نگاه به کارکردهای تربیتی ورزش مدارس به ایجاد نشاط در محیط تربیتی مدارس و مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی کمک کنیم و ارزش‌های فرهنگی اجتماعی و مهارت‌های زندگی و فردی را از این طریق به دانش‌آموزان منتقل کنیم و هم به تأمین و تضمین سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان کمک کنیم و نیز با فرهنگ‌سازی مناسب و تربیت و پرورش دانش‌آموزان مستعد ورزشی، مسیر قهرمانی آنان را هموار کنیم.

ستاری‌فرد گفت: جشنواره‌ها، مسابقات و المپیادهای ورزشی در سطوح مختلف برای دانش‌آموزان اجرا خواهد شد. در کنار آن موضوع استعدادیابی و نخبه‌پرروری هم مورد تأکید قرار دارد، تا پس از کشف ورزشکاران و چهره‌های نخبه را به باشگاه‌ها و فدراسیون‌های مربوطه معرفی شوند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در کنار مهارت‌آموزی و توجه به بعد قهرمانی به مسائل مهم و عمده دیگر از قبیل اعتلای نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی هم باید توجه ویژه داشت، چرا که قهرمانان ورزشی همواره الگوی فرزندان و جوانان هستند و هم معرف فرهنگ هر ملت در رویدادهای بین‌المللی هستند.

وی ادامه داد: برخی از مشکلاتی که شاید امروز دیده می‌شود به دلیل توجه نداشتن به ابعاد مختلف ورزش است؛ متأسفانه برخی، تنها به دنبال کسب مدال و نتیجه هستند اما ما باید در کنار موفقیت‌های مهم ورزشی، ابعاد دیگری را هم ملاک قرار دهیم تا وقتی یک قهرمان ایرانی روی سکو می‌رود، نمونه و الگوی تربیتی برای نسل جوان باشد.

 

اجرای طرح آمایش ورزشی در استان‌ها

ستاری‌فرد یادآور شد: تحول در ورزش مدارس در سه سطح دنبال می‌شود؛ نیروی انسانی، محتوا و برنامه و زیرساخت و فضای ورزشی، در آموزش و پرورش حدود ۴هزار اماکن آموزشی ورزشی وجود دارد که بخشی از آن ‌باید بعنوان پایگاه‌های قهرمانی و آکادمی‌های ورزشی تجهیز شوند. بنابراین، در نظر داریم بر اساس آمایش ورزشی و ظرفیت‌ها و استعدادهایی که در هر استان و شهرستان و منطقه داریم بطور هدفمند به پرورش دانش ‌آموزان نخبه اقدام کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در مجموعه بزرگ شهید چمران هم بر اساس برنامه‌ریزی، قرار است صبح‌ها کلاس ‌های تربیت بدنی دانشجویان، معلمان و دانش‌آموزان دایر باشد و بعدازظهرها نیز کانون‌های ورزشی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: همچنین با به طرح تحول آزادسازی مجموعه‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در ایام تعطیل و روزهای آخر هفته و ساعات غیرآموزشی، خانواده‌ها در کنار فرزندانشان این فرصت را در اختیار خواهند داشت تا به بعد ورزش همگانی بپردازند.

ستاری‌فرد با اشاره به تعامل با سایر ارگان‌ها، یادآور شد: از متولیان ورزش، به ویژه وزارت ورزش و جوانان و شهرداری‌ها درخواست داریم که در اجرای این طرح‌ها یار و همراه ما باشند و طوری برنامه ‌ریزی کنند که فدراسیون‌های ورزشی نیز در کنار ما باشند تا با استقرار نظام مدیریت استعدادهای ورزشی و منطق تربیتی ورزش بتوانیم آینده روشنی را برای ورزش کشور رقم بزنیم و همچنین رویکرد خانواده محوری و عدالت محوری و فرصت برابر و رایگان را برای دسترسی به ورزش و محیط‌های ورزشی برای مردم به خصوص دانش‌آموزان و خانواده‌ها اجرایی کنیم.

وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند که رسانه‌ها بخوبی تبیین‌گر و روایت‌گر مناسب عملکرد دستگاه‌های دولتی باشند. بر این اساس، من به نوبه خود از حساسیت و نگاه ویژه مجموعه خبرگزاری ایرنا به اقدامات تحولی آموزش و پرورش، تشکر می‌کنم،‌ چرا که کاری که قرار است انجام شود بسیار مهم و ضروری است و اثرات و برکات آن هم کوتاه مدت و در سال‌های آینده عاید نسل نوجوان و جوان و نظام اجتماعی و ورزشی کشورمان می‌شود.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *