به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، اصغر باقر زاده در اختتامیه دومین جشنواره معلمان هنرمند کشور در سعدیه شیراز، با اشاره به اینکه موضوع تربیت به ابزارهای مهمی نیازمند است، گفت: یکی از این ابزارهای تأثیرگذار فرآیند تربیت هنر است و لازم است از ظرفیت معلمان هنرمند بهره ببریم.
باقرزاده بابیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم همه را به شنیدن، دیدن و تفکر کردن برای پیشرفت و رشد درونی دعوت کرده است گفت: هر سه این موارد یعنی خوب دیدن، شنیدن و تفکر کردن در هنر وجود دارد و وقتی معلمی بتواند در کنار معلمی دیگر یکی از هنرهایی که به خوب گوش کردن و خوب دیدن منجر شود را خوب یاد بگیرد و استعداد خود را به کار گیرد، طبیعتاً میتواند دانش آموزان را به سمت درستی سوق دهد.
وی بر ارجحیت برگزاری برنامههای فرایند محور بر برنامههای جشنواره محور تأکید کرد و گفت: جشنوارهها معمولاً نقطهای و مقطعی هستند و این اشکال به برخی از جشنوارهها وارد است که فقط فرد را شناسایی و مورد تشویق قرار میدهند و دیگر هیچ کاری صورت نمیپذیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی افزود: بهتر است که بعد از شناسایی معلمان، در عرصههای مختلف هنری از آنها بخواهیم که یک فرآیند تربیتی برای دانش آموزان و برای تربیتمعلمان دیگر در آن رشتهها تعریف کنند و زمینههایی را برای حضور این عزیزان در کانونهای فرهنگی هنری معاونت پرورشی و فرهنگی فراهم کنیم و در داوری جشنوارههای بعدی از ظرفیت معلمان هنرمند بهره ببریم. همچنین میتوانیم از وجود این عزیزان در داوری و راهنمایی مسابقات فرهنگی، هنری دانش آموزان استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه شیراز در این دو سال گذشته میزبان جشنواره معلمان هنرمند بوده است، گفت: شیراز به جهت ساختار فرهنگی، هنری، تاریخی، عبادی و مذهبی، میتواند خاستگاه بسیاری از هنرها باشد، زیرا اصالتی در وجود آن نهفته است و هنرمندان در هر رشتهای که هستند به نحوی سابقه آن رشته را به استان و شهرهایی مانند شیراز متصل میکنند. شیراز میتواند با امکانات ویژهای که فراهم میکند و با جهتدهی این برنامه به سمت تعلیم و تربیت، بهصورت ویژهتری عمل کند.
باقرزاده گفت: معلمان میتوانند برخی از موقعیتهای پرورشی و آموزشی را در هنر خود بهکارگیرند همانطور که گاهی اوقات میبینیم که یک معلم یک درسآموزشی را در قالب یک برنامه هنری مانند تصویرسازی، داستان و … تلفیق میکند که این خود امتیازی ویژه و رقابتی این برنامهها را در بر خواهد داشت.
وی گفت: تا امروز این جشنواره زمینهای برای شناسایی معلمان بود اما از این به بعد و برای دورههای بعد باید جهتگیری داشته باشیم، مانند فعالیتی که برخی از استانها داشتهاند و تعدادی از موضوعات درسی را به نمایشنامه تئاتری تبدیل کردهاند و این خود مزیتی رقابتی خواهد بود.
معاون پرورشی و فرهنگی خاطرنشان کرد: برای تدریس مطالب میتوان با تئاتر، سرود، نوشته، سازه یا هر قالب هنری دیگر استفاده برد.
وی خاطرنشان کرد: مفاهیم را شما معلمان به اشکال مختلف به تصویر بکشید و این در دل بچهها ماندگار بسیار ماندگار میشود و برای تدریس مطالب میتوان با تئاتر، سرود، نوشته، سازه یا هر قالب هنری دیگر استفاده برد.