تدریس خصوصی dabidi جهادگران مدرسه‌ساز در مناطق زلزله‌زده اندیکای خوزستان

جهادگران مدرسه‌ساز در مناطق زلزله‌زده اندیکای خوزستان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، اگر چه بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد، اما جهاد همچنان باقی است و جوانانی به تاسی از رزمندگان دفاع مقدس اکنون پرچمداران سازندگی و پیشرفت وطن شده اند. انبوهی از مشابهت‌ها میان این دو جهاد وجود دارد، از فضیلت خدمت رسانی به محرومان و انفاق برای خدا بسیار گفته‌اند و شنیده‌ایم اما آن چه مسلم است اینکه، میان شعارهای رنگارنگ و مفاهیم و تصورات پرحلاوت با آنچه در صحنه عمل و با سختی‌ها و تلاش‌های طاقت فرسا حاصل می‌شود فرق بسیار است، اردوهای جهادی نیز این چنین‌اند.

عرصه مدرسه‌سازی نیز از برکت حضور جهادگران و جوانان مخلصی که جانانه در زدودن غبار محرومیت از چهره و نشاندن لبخند بر لبان کودکان این سرزمین می‌کوشند، بی‌نصیب نمانده است.

صبح 12 مهرماه سال گذشته بود که باد خنک پاییزی وزیدن گرفته بود و ناگاه بخش‌هایی از شهرستان اندیکا و ایذه در استان خوزستان لرزید. خوزستان که در کشاکش دهر همواره سنگ زیرین آسیاب بوده است این بار در آزمون زلزله قرار گرفته بود، هرچند که بحمدالله این زلزله تلفات جانی نداشت، اما به واحدهای مسکونی و وساختمان‌های مختلف خساراتی وارد کرد.

به گفته علی قربانی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان، به طور مجموع در شهرستان‌های اندیکا و ایذه 72 مدرسه بر اثر این زلزله دچار آسیب شدند.

پس از وقوع هر رخداد و حادثه‌ای که منجر به آسیب‌ها و مشکلاتی برای هموطنان عزیزمان شد این جهادگران و نیروهای داوطلب مردمی بودند که بلافاصله در محل حضور یافتند و ضمن همراهی خود با مردم رنجدیده به هر نحوی تلاش کردند مرهمی بر آلام آنها باشند و از بار مشکلات آنها بکاهند. در اندیکا نیز دیدیم جوانان مؤمن و مخلص دیروز و امروز را که در قالب گروه‌های جهادی به یاری مردم زلزله زده شتافتند.

قرارگاه جهادی «شهید حاج احمد متوسلیان» یکی از این گروه‌ها بود که به سرپرستی سردار حاج سعید قاسمی در این مناطق حاضر شدند و بیش از شش ماه است که در حوزه‌های مختلف به فعالیت می‌پردازند. ساخت سرپناه برای مردم آسیب دیده و فراهم آوردن امکانات و لوازم زندگی برای آنها تا مشارکت در ساخت مدرسه از جمله فعالیت‌های آنهاست.

حاج سعید قاسمی و جهادگران قرارگاه شهید حاج احمد متوسلیان یاد رزمندگان و سنگر سازان بی سنگر دوران دفاع مقدس را در اذهان زنده می‌کنند که در زیر آتش دشمن به احداث راه‌ها، پل‌ها، خاکریزها، سنگر‌های اجتماعی و همچنین تأمین سایر نیاز‌های رزمندگان اسلام می‌پرداختند.

مهراله رخشانی‌مهر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به همراه حمیدرضا خان‌محمدی مشاور وزیر و رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر و سردار حاج سعید قاسمی، یکشنبه یکم خرداد 1401، از 6 روستای واقع شده در مناطق صعب العبور شهرستان اندیکا بازدید از نزدیک در جریان روند احداث مدارس و فعالیت جهادگران قرار گرفت.

اداره کل نوسازی مدارس استان خوزستان با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و همکاری جهادگران و نیروهای داوطلب، بازسازی و تعمیرات واحدهای آموزشی آسیب دیده را آغاز کردند و به یاری خداوند متعال 53 پروژه تعمیراتی با 85 درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی آماده سازی قرار دارند.

13پروژه احداثی نیز با 40 درصد پیشرت فیزیکی علی‌رغم شرایط کوهستانی و آب و هوایی منطقه که مدت زیادی از ما‌ه‌های گذشته عملیات ساختمانی را با اختلال مواجه می‌کرد؛ در حال اجراست و 6 کانکس کلاسی استاندارد نیز در مناطق عشایری و سخت گذر این شهرستان تعبیه شده است.

حاج سعید قاسمی و دوستانش که اکثرا بسیجیان و دانشجویان هستند، چه بسا تجربه و دانش کافی نیز در ساخت وساز دارند از روش‌های نوین ودستاوردهای علمی در احداث بناهای مسکونی استفاده کرده‌اند. صنعتی‌سازی و بهره‌مندی از سازه‌های LSF , ICF که در پروژه‌های کوچک هزینه و زمان بهره‌برداری را کاهش می‌دهد، طرح بومی‌سازی ساخت و استفاده از مصالح بومی با توجه به اقلیم و برچیدن مدارس سنگی از دیگر موضوعاتی بود که مطرح و مورد توجه قرار گرفت.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *